PROIECT DIDACTIC
PROIECT DIDACTIC
DATA : 27.05.2022
EDUCATOARE : Bara Diana
NIVEL I Grupa mijlocie
TEMA SAPTAMANALA : Ştiu-am învăţat !(evaluare sumativă)
DOMENIUL EXERENŢIAL: D.Ş.- DOMENIUL ŞTIINŢĂ
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Activitate matematică
TEMA ACTIVITĂŢII: “ Ne pregătim de petrecere”
MIJLOC DE REALIZARE : Joc logico -matematic
TIPUL ACTIVITATII : Consolidarea si verificarea cunostintelor
FORME DE ORGANIZARE : Frontal, individual
SCOP:- consolidarea cunoştințelor referitoare la formele geometrice şi atributele lor, punerea lor în categorii diferite după criteriul formă, culoare, mărime.
Dimensiuni ale dezvoltării:
- Consolidarea noțiunilor implicate în jocul logic.
- Formarea atitudinii de învățare.
- Stimularea simțului socio- empatic.
Domenii ale dezvoltării:
- Socio-emotională dezvoltare optimă.
- Cognitivă de joc logico-matematic.
- Numerație limitele 1-5.
Comportamente vizate:
- Să denumească forme geometrice.
- Să asocieze forme simbolurilor.
- Să descrie clasifice formele geometrice.
- Să numere în limitele 1-5.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- Să recunoască figurile geometrice, denumindu-le şi descriindu-le;
- Să aleagă balonul/farfuria cu figura geometrică corespunzătoare;
- Să sesizeze forme geometrice ín elemente de petrecere;
- Să clasifice după criteriul mare-mic;
- Să numere asociind cantitatea în limitele 1-5.
SARCINA DIDACTICĂ
- Să asocieze şi discrimineze figuri geometrice conform cerințelor jocului logico-matematic.
REGULILE JOCULUI:
- Copiii sunt asezati pe scaunele in forma de semicerc si vor primi o cutie surpriză cu o gaură în ea; pe ritmul muzicii cutia se va mişca din mana în mână, când muzica se opreşte cutia va rămâne la un copil care va extrage un jeton care este colorat şi are una din cele 3 forme geometrice propuse: triunghi, cerc sau pătrat. Copilul va descrie şi denumi figura geometrică iar apoi va merge în mijlocul semicercului, unde sunt baloane colorate cu figuri geometrice pe ele şi va alege baloanele cu figura geometrică extrasă din cutie. Balonul se va potrivi conform culorii cu figura extrasă. Jocul se desfăşoara până ce toți copiii au avut o participare. În partea a doua şi a treia a jocului didactic sarcinile vor varia prin propunerea unor noi sarcini de lucru precum discriminarea figuriloor geometrice după criteriul mare mic, apoi utilizarea cantității şi numărului în decorarea coifului de petrecere cu cele trei forme geometrice. Pentru complicarea jocului câțiva copii vor mai extrage forme geometrice şi le vor asocia unor obiecte necesare pentru petrecere, care au formele geometrice respective.
ELEMENTE DE JOC:
- Cântec, cutie, jetoane cu figuri geometrice, baloane colorate, imagini cu elemente de petrecere, farfurii de unică folosință, tablă magnetică.
STRATEGII DIDACTICE
METODE ŞI PROCEDEE: explicaţia, conversaţia, demonstraţia,exerciţiul, jocul, surpriza.
MATERIAL DIDACTIC: cutiuța cu figuri geometrice din hârtie, baloane colorate , planşă figuri geometrice, dispozitiv muzică, imagini cu elemente de petrecere cu diverse forme geometrice.
DURATA: 20-25 minute
BIBLIOGRAFIE:
Curriculum pentru învăţământul preşcolar,Bucuresti 2009,
Jocuri didactice matematice pentru grădiniţele de copii, Suceava, 1979
M.P. Lăzărescu, l. Ezechil, Laborator prescolar, Bucuresti, 2011
Elemente de pedagogie preşcolară apliată, Ed. Univ. din Oradea , 2006
DEMERSUL DIDACTIC
EVENIMENT DIDACTIC | CONTINUT STIINTIFIC | STRATEGII DIDACTICE | EVALUAREA | |
METODE SI PROCEDEE | MIJLOACE | |||
1.Moment organizatoric | Asigurarea conditiilor optime pentru buna desfasurare a activitatii: - Aerisirea salii de grupa; - Aranjarea mobilierului - Aranjarea materialelor didactice |
|
| Observarea comportamentuli copiilor |
2.Captarea atentiei | Se realizează cu ajutorul unei cutii surpriză şi a baloanelor de petrecere.
Copiii vor veni vor zgudui puțin cutia şi vor intui ce s-ar putea afla în ea. | Explicatia
Conversaţia
Surpriza
| Cutie cu surprize | Observarea comportamentului copiilor Observarea interesului copiilor pentru activitate |
3.Reactualizarea cunoştinţelor | Copii, haideţi să vedem ce fel de baloane avem aici. Ce culori şi dacă ne uităm mai bine ce este desenat pe baloane? Dar pe farfurii. Ce avem desenat pe tabla magnetică? Azi v-am pregătit nişte ghicitori pentru a ne aminti mai multe despre tema noastră. Am trei colțuri minunate Din trei puncte oricine poate Să mă deseneze bine Cum crezi că mă cheamă pe mine? Aşa e triunghi, e bine! Patru laturi chiar egale şi cu colțuri drepte tare Spune mi acum Imediat cine– s eu? Da, un pătrat! Sunt figura cea curbată Nu am colțuri niciodată Despre mine toți şoptesc Că-s rotund şi mă rotesc. Ai ghicit cine sunt eu? Cercul, hai că n-a fost greu!
Îmi puteți spune ce credeți că vom face azi? Cum ne vom juca cu toate acestea?
| Problematizarea conversaţia | Baloane cu Figuri geometrice | Aprecierea răspunsului copiilor |
4.Anuntarea temei si a obiectivelor | Astăzi ne vom juca jocul logic matematic “Pregătiri de petrecere”. Jocul presupune ca voi să denumiţi culori, forme geometrice şi să asociați figurile geometrice extrase din cutiuță cu baloanele care au desenate pe ele aceaşi fuguri şi au culoarea corespondentă. Apoi vom juca şi alte variante ale jocului aşa încât la finalul activității toți veți fi capabili să: Denumiți cercul, pătratul sau triunghiul. Să asociați figurile geometrice simbolurilor de pe diverse materiale, să discriminati după criteriul mare-mic formele geometrice şi să le numărați în limitele 1-5. | explicaţia conversatia |
| Observarea comportamentului copiilor
|
5.Dirijarea activităţii | Explicarea regulilor jocului si a sarcinii didactice Voi prezenta copiilor jocul didactic pe care îl vom desfăşura. Acesta este compus din manevrarea cutiei surpriză pe muzică şi extragerea unui jeton cu o formă geometrică şi o culoare specifică. Dacă cineva nu recunoaşte forma sau culoarea va fi ajutat de colegi. După descrirea formei şi culorii, se va asocia cu balonul de petrecere pe care copilul trebuie săl ridice de tot atâtea ori în aer cât îi spune dommna propunător de proiect. In partea a doua jocului vor fi aduse copiilor farfurii de unica folosință ce au pe ele figuri geometrice de dimensiuni diferite. Copiii vor sorta figurile în funcție de mărime şi le vor aşeza pe farfuria potrivită justificând alegerea. Totul se va realiza ca un joc de pregătire a fursecurilor pentru petrecere, fiecare unde îi e locul. În secvența a treia a jocului eu voi desena pe tablă un coif de petrecere. Copiii vor fi invitați ca, pe rând, să decoreze coiful cu diferite forme geometrice după indicațiile primite. Exemplu : decorează coiful cu două pătrate şi trei cercuri/cinci cercuri/ patru triunghiuri. Jocul de proba Se va desfasura jocul de proba pentru a se asigura înţelegerea regulilor şi desfăşurării în condiții optime a jocului.
Executarea jocului de către copii. Jocul se va desfăşura de mai multe ori până când fiecare copil a participat activ. Se vor realiza scurte tranziții şi feedback continuu pentru a asigura o bună desfăşurare a activității.
| Explicatia
Demonstratia
Exercitiul
| Cutie cu figuri geometrice Baloane
Muzică pentru copii
| Observarea comportamentului copiilor
Observarea comportamentului copiilor
Aprecierea si stimularea verbală Observarea comportamentului copiilor Se acordă atenţie verbalizării acţiunilor şi utilizăriii terminologiei matematice specific Aprecierea răspunsurilor |
6. Obţinerea performanţei | Complicarea jocului
Copiii vor primi imagini cu diferite elemente de petrecere pe care vor trebui să le asocieze figurilor geometrice din jocul desfăşurat. | exerciţiul | Elemnte de petrecere fişe Forme geometrice colorate
| Se acordă atenţie verbalizării acţiunilor şi utilizăriii terminologiei matematice specific Aprecierea răspunsurilor |
7. Asigurarea retenţiei şi transferului | Pentru că s-au descurcat foarte bine la joc, fiecare copil va primi un balon şi va fi recompensat pentru participarea în activitate fiind încurajați cu toții să facă rezumatul jocului la care tocmai au participat.
| Distribuirea materialelor explicaţia | Fişe de lucru Creioane grafice creioane colorate
| Observarea comportamentului copiilor |
8. Încheierea activităţii | Vom face aprecieri asupra activităţii, asupra atingerii obiectivelor şi vom fixa titlul jocului |
explicaţia |
| Aprecieri verbale individuale şi colective Recompense |