PROIECT DIDACTIC INTEGRAT DE PE CÂMP LA NOI PE MASĂ

 

 

PROPUNĂTOR: Băra Florentina-Diana

GRUPA: Mare

TEMA ANUALĂ DE STUDIU: ,, CE ȘI CUM VREA SĂ FIU?,,

TEMĂ INDEPENDENTĂ DE O ZI:,, DE PE CÂMP LA NOI PE MASĂ-PÂINEA,,

 TEMA ACTIVITĂȚII:,,Drumul pâinii de la câmpul cu lanuri de grâu pe masele noastre- beneficiile consumului de pâine și respectarea ideii de muncă a câmpului și a meseriei de brutar,,

 TIPUL ACTIVITĂȚII: ,, Predare  și formare de noi cunoștințe și abilități,,

FORMA DE REALIZARE: Activitate integrată

COMPONENȚA ACTIVITĂȚII:

ADP:          Întâlnirea de dimineață -,,Bună dimineața buburuzele  grupei mari!,,

              Rutinele dimineții și servirea mesei.

              Tranziție: ,,Noi suntem micuți dar deștepți foc/ Ne alegem centrele acum pe loc!,, .

 

ALA1:        -Joc de masă: ,,Alege și grupează jetoanele cu produse de panificație ,,

                   -Joc de contrucții,,Coșurile pentru pâine,,

                   -Nisip și apă: Ne jucăm cu grâu.

 

ADE:          DLC: Lectură imagini Povestea pâinii- de pe câmp la noi pe masă.

                  DOS: Abilități practice: ,,Din făină aluat, îl luăm la frământat, facem pâine de îndat’!,,

 

ALA2: La cine a ascuns brutarul pâinea?

 

 

SCOPUL ACTIVITĂȚII : Dobândirea și formarea de cunoștințe și abilități despre tema aleasă, în vederea realizării unei viziuni optime asupra temei propuse, drumul pâinii, de pe câmp pe masă.

Dimensiuni ale dezvoltării:

  1. Dimensiunea dezvoltării limbajului, capacității de a emite mesaje coerente.
  2. Dimensiunea emoțională- a administrării propriilor emoții în relație cu sine și cu ceilalți.
  3. Dimensiunea psihomotrică, de realizare a unor mișcări și acțiuni ce răspund temei abordate.

Comportamente vizate:

  1. Inițiază și participă la interacțiuni pozitive cu copiii de vârstă apropiată.
  2. Citește prin imagini Povestea Pâinii, reușind să își însușească acest conținut.
  3. Redă cu imaginație și creativitate o interpretare proprie a temei modelaj cocă, aluat, pâinea sau produsul de panificație preferat.

OBIECTIVE :  Pe parcursul activității copiii vor fi capabili să:

           Cognitive: O1: Să recepteze mesajul activității .

                             O2: Să emită răspunsuri coerente.

                             O3: Să redea formele indicate prin modelaj .

           Afective:   O4:  Fie implicați socio-empatico-volitivo-motivațional optim în activitate

      Psihomotorii: O5: Să păstreze o poziție corecta la măsuță sau semicerc.

     METODE ȘI PROCEDEE ȘI STRATEAGII: Conversația, explicația, exercițiul, exemplul, planșa model,  instructajul; Strategii inductiv-deductive.

FORME DE ORGANIZARE: Frontală, individuală și pe grupuri.

RESURSE UMANE: educatoarea și preșcolarii.

    LOCUL DESFĂȘURĂRII: Sala de grupă

MATERIAL DIDACTIC: Calendarul naturii, panoul Întâlnirea de dimineață, imagini cu Povestea Pâinii, textul poeziei Pâinea, făină, apă, sare și ulei, tavă în care modelăm, planșete, imagini cu și despre drumul pâinii de pe câmp la noi pe masă, tablă magnertică, materie primă coșuri de pâine.

DURATĂ: O zi

  BIBLIOGRAFIE:

-   M.E.C.T-,, Curriculum pentru învățământul preșcolar,, ,București, 2008;

-   ,,Ghid pentru proiecte tematice,, ,Editura Humanitas Educațional, București, 2005;

-  Preda Viorica, Pletea Mioara, Grama Filofteia-,, Activitatea didactică din grădiniță,, ,Editura DPH, București,2008.

 

                                              SCENARIUL ZILEI

 

Ziua debutează prin activitățile de joc liber unde la îndemâna celor mici sunt materiale, care aduc indicii și sugestii cu privire la tema zilei. Avem pentru jocul liber ales o masă și o bonetă de brutar, câteva baghete de plastic în coșulețe, o scenă dintr-o masă la care e nelipsită pâinea și un spațiu pentru desenat, unde ca ispirație sunt imagini cu produse de panificație.

La Întâlnirea de dimineață, le dezvălui copiilor tema zilei și le reamintesc poezia învățată împreună Pâinea: De pe câmp la noi pe masă/ Vine pâinea cea gustoasă/ Boabele de grâu se-adună/ Și se macină-n făină/ Brutarul frământă, coace/ Pâinea, ce le toți ne place! Continuăm prin rutinele dimineții, și apoi cu tranziția; Îmi găsesc jocul preferat!, Fiecare copil alege centru la care să se joace.

Am adus ca propuneri de Activități liber alese: Centrul nisip și apă- ne jucăm cu grâu- le explic copiilor că pot umple diferite recipeinte cu grâu, că din acesta prin măcinare se obține făina, că grâul este aurul galben al câmpiilor, el fiind specific câmpiei și solurilor bogate în compuși orgaici hrănitori, soluri ca cernoziomurile, bogate, și care rețin umezeala.

La centrul Joc de masă copiii joacă un joc Memory, cu jetoane cu diferite produse de panificație. Ei sunt încurajați să diversifice jocul, pot avea și varianta, ce liăsește din ce era?

La centrul Construcții, din materiale precum nuielușe, special obținute de la un meșter local, promovând astfel patrimoniul și identitatea locală, realizăm coșuri pentru pâine prin tehnica de împletire.

Trecerea prin cele trei tipuri de activități ALA se va face, prin nominalizarea preferințelor, și cu asigurarea că toți copiii au realizat partea lor de activitate pentru fiecare centru.

Voi face trecerea spre activitatea de lectură de imagini printr-o tranziție, o euritmie: Câte unul câte doi, noi pornim în pas vioi, pe scaune ne așezăm și cuminți tot așteptăm, răsucind mânuțele, și bătând pălmuțele, atigând genunchii- ncet, umerii și-apoi c-un zâmbet, așteptăm să vedem, ce vom face, ce-nvățăm!

Așezați în semicerc copiii vor primi în fața lor un element surpriză, un coș în care, acoperită stă o pâine proaspătă și foarte gustoasă. Un copil va desface acoperământul de peste pâine. Fiecare copil este rugat să observe ce e-n coș, fără să denumească obiectul, apoi să se gândească să spună unele din trăsăturile acestuia: este un aliment, are gust sărat, e din cocă coaptă, este albă, dar poate fi și intermediară sau neagră, este din făină, care a fost obținută prin grâul măcinat. Lista cu idei poate continua, iar la final vom admite în cor că vorbim despre pâine și vor recita poezia Pâinea.

În cadrul activității de lectură de imagini, voi realiza o activitate de prezentare a drumului pâinii de pe câmp pe masa noastră, prin imagini sugestive, cărora le-am atașat magnet. După povestirea inițială și lectura acestor imagini, voi amesteca imaginile copiii vor fi împărțiti în două grupe, fiecare având imaginile în câte un exemplar și având rolul de a le ordona în vederea cursului firesc al poveștii Pâinii, ce tocmai a fost lecturată. Voi încuraja exprimarea coeerentă, cursivă și corectă, voi cere copiilor să identifice sunetul inițial din anumite cuvinte, voi încuraja exprimarea în propoziții și vom despărți în silabe și vom număra silabele diferitelor cuvinte ale temei propuse, indicând cifra corespunzătoare.
Voi urmări colaborarea, schimbul de idei și socioempatizare, iar pentru activtatea de Modelaj, Pâinea, voi așeza copiii în cele două grupe deja formate, ca să se sprijine și să coopereze la fel de bine, dar de asemenea voi mai încuraja cooperarea între copiii din grupe diferite, pentru întărirea relțiilor la nivelul întregii grupe.

Voi aduce în fața copiilor materialele, ei le vor intui, apă , făină, sare, ulei și drojdie uscată. Vom realiza o cocă mare prin amestecarea ingredientelor și apoi fiecare copil va primi o cocă din care să-și modeleze un produs de panificație preferat, poate fi pâinea, croisant, covrig, orice produs la care îi duce imaginația.

Finalul activității, va duce o expoziție de produse pe o tavă, la care fiecare copil va prezenta rodul muncii sale, descriind și promovând produsul.

     La activitățile liber-alese numărul doi, vom desfășura în curte jocul ,,La cine a ascuns Brutarul pâinea?,, , joc didactic în cadrul căruia un copil este brutar ceilalți stau în cer cu ochii închiși, copilul brutar pune coșul cu pâinea la spatele unui copil se îndepartează. Când se aude indicația: deschide ochii să vezi, dacă ai primit pâinea! Copiii deschid ochii și se uită în spatele lor, cel ce a primit pâinea trebuie să îl alerge pe brutar o tură în jurul cercului de copii, dacă acesta e prins primește o pedeapsă, ce poate fi o sarcină didactică, dacă scapă, cel care nu l-a prins primește le o pedeapsă, jocul se încheie când toți copiii au fost brutari.

Ziua se va încheia cu activitățile specifice plecării acasă, unde vom comunica împreună cu copiii, ce am învățat și ce am facut astăzi la grădiniță, părinților.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ALA)

 

Etapele activității

                Conținutul activității

Strategii didactice

    Evaluare

 

 

 

1.Moment organizatoric

        Se realizează condiții obtime pentru desfășurarea activităților:

-aerisirea sălii de grupă

-aranjarea mobilierului

-aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui

 

 

 

2.Captarea atenției

      Se realizează prin intermediul unei tranziții prin care fiecare copil este atras spre un anumit centru din cele prezentate: Construcții, Joc de masă, Nisip și apă.

 

 

Alergerea centrului de joc

 

 

 

 

3.Anunțarea temei

     Le voi prezenta copiilor fiecare centru de la ALA, spunându-le ce au de făcut și cum se pot juca și petrece timp de calitate cu bucurie în aceste centre.

 

Conversația

 

 

Explicația

 Observarea               directă  a

copiilor

 

4.Reactualizarea cunoștințelor

Pentru a lucra pe cele 3 centre deschise,  celor mici li se vor descrie sarcinile și activitățile pe cele trei centre.

 Ei pot fie să se joace cu jetoane, fie să realizeze coșuri de pâine sau să se joace cu boabele de grâu.

 

 

Explicația

Conversația

Demonstrația

  

 

 

 

Observarea copiilor

5.Desfășurarea activității

Aflați pe cele 3centre copii vor lucra

Pe rând din sarcinile acestora, schimbând centru după 10 minute petrecute la fiecare dintre acestea.

Mă voi asigura că fiecare copil a trecut prin activitățile centrelor deschise, a făcut construcții, coșul de pâine, a sortat jetoane cu produase de panificație sau a folosit la centrul Nisip și apă, jocul cu grâul, în care copiii umplu recipiente, masoară, cântăresc, și se joacă cu boabele de grâu și capacitățile, volumele difeirtelor recipiente.

 

 

 

Explicația

 

Conversația

Dirijată

 

 

 

Exemplu pozitiv

 

 

Observarea directă   

a  copiilor

 

Analiza răspunsurilor

 

 

Autoevaluarea

 

 

6. Obținerea performanței

          Pentru a mă asigura de obținerea a maximului din actuvitățile pe centre voi cere copiilor să povestească pe scurt fiecare dintre sarcinile centrelor și vom analiza căteva din produsele activității noastre.

 

 

Conversația dirijată

 

 

 

Analiza produselor

7.Asigurarea retenției și a transferului

Pentru feedback îi voi întreba pe cei mici despre activitatea favorită, despre copiii cei mai activi și îi voi invita pe aceștia spre partea de activități experențiale, unde vor descoperi Poveste Pâinii și vor modela propria cocă.

 

Conversația

Aprecierea verbală

 

Motivarea prin exemplu pozitiv

 

8.Încheierea activității

      Aprecierile generale și individuale se vor realiza cu obiectivtate.

Conversația

 

 

 

Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ADE)

 

Etapele activității

                Conținutul activității

Strategii didactice

    Evaluare

 

 

 

1.Moment organizatoric

        Se creează condiții obtime pentru desfășurarea activităților:

-aerisirea sălii de grupă

-aranjarea mobilierului

-aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui

 

 

 

2.Captarea atenției

      Se realizează prin intermediul unui  coș ce are pâine în el dar este acoperit șși pe care copii îl vor descoperi.

 

Expunerea

 

 

 

 

3.Anunțarea temei și a obiectivelor

     Se discută despre ce este în coș fără a se spune cuvântul care denumește produsul.

Fiecare copil descrie cu propriile cuvinte produsul din coș, la final spunem denumirea pâinii.

     Se anunță tema activităților experențiale și se prezintă obiectivele operaționale.

 

Conversația

 

 

Explicația

 Observarea               directă  a

copiilor

 

 

4.Reactualizarea cunoștințelor

    Copiii vor recita poezia Pâinea și vor spune câteva cuvinte despre aceasta, fiecare din ele fiind o parte a etapelor de la grâul de pe câmp la pâinea de oe masa noastră.

 

 

Explicația

Convorbirea dirijată

 

 

Analiza răspunsurilor

5.Desfășurarea activității

Voi realiza o activitate de lectură după imagini a poveștii pâinii.

Voi împărți copiii în două grupe și ei vor ordona cronologic secvențele poveștii,care sunt imagini cu magnet.

Vom mai discuta pe baza imaginilor.
Voi realiza cu cei mici sarcini specifice jocurilor de limbă și comunicare, identificarea sunetului inițial, despărțirea în silabe cu asocierea numărului corespunzător, formarea și exprimarea de și în propoziții.
Printr-o trnziție vom trece la măsuțe unde vom intui materialele pregătite și ce vom realiza cu acestea, precum și rolul fiecăruia în produsul de panificație.

Vom denumi făina, apa, uleiul sare și drojdia uscată, vom discuta despre roul fiecăruia în produsele finale, de panificație: sarea dă gustul, făina este materia primă, drojdia crește aluatul.

Fiecare copil ajută la pregătirea aluatului, apoi modelează un produs de panificație care consideră că este preferatul său.

Voi acorda îndrumare și sprijin și ajutor copiilor, voi suține cooperarea între ei, prin folosirea echipelor a căror componență rămâne neschimbată după activitatea de lectură de imagini, dar voi încuraja și cooperarea membrilor echipelor diferite.

 

 

 Exercițiuk

Convorbirea dirijată

 

Instructajul

 

 

Descoperirea prin întrebare și răspuns

 

 

Instructajul

 

 

 

Explicația

 

 

Exemplul

 

 

Conversația

 

Observarea directă   

a  copiilor

 

Analiza răspunsurilor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autoevaluarea

 

 

 

 

 

6.Obținerea performanței

Se va realiza prin întrebare ție ce ți-a plăcut să modelezi?

Fiecare copil va prezenta propriul produs de panificație, îl va descrie și poate chiar să spună ce i-ar mai putea adăuga ca acesta să fie produsul său preferat.

Așadar, se va realiza o activitate de feedback și una de Tur al Galerie, produsele fiind expuse pe o tavă, cu o etichetă purtând numele autorului.

 

 

Convorbirea

 

Feedbackul

 

 

Turul Galeriei

 

Observarea comportamentelor copiilor

 

 

 

 

 

Analiza produselor

7.Asigurarea retenției și a transferului

ALA2:La cine a lăsat brutarul pâinea?

Joc de mișcare și de atenție și coordonare.

 

Joc în curtea grădiniței.

 

8.Încheierea activității

      Aprecierile generale și individuale se vor realiza prin intermediul spiridușului care apreciază întreaga lor activitate și le oferă stimulente (câte o punguță cu grisine)

La final copiii părăsesc sala de grupă și se pregătesc pentru a pleca acasă/ a servi prânzul.

Conversația dirijată.

 

Extragerea concluziilor finale