Proiect didactic pentru o activitate monodisciplinară
Grupa: Mijlocie
Propunător: Băra Diana
Tema proiectului: "Evaluare finală"
Tema săptămânii: "Am învățat și știu!"
Domeniul experiențial: Domeniul Limbă și Comunicare
Disciplina: Educarea limbajului
Tema activității: "Ursul păcălit de vulpe", de Ion Creangă
Tipul activității: Evaluarea cunoștințelor dobândite
Mijloc de realizare: Repovestire
Scopul activității:
-Consolidarea priceperilor și deprinderilor de a participa activ la activitate atât în calitate de vorbitor, cât şi în calitate de auditor;
OBIECTIVE:
O1- să redea pe scurt conținutul poveștii "Ursul păcălit de vulpe", de Ion Creangă, folosind ideile principale; obiectivul se consideră realizat dacă fiecare preșcolar participă activ atât în calitate de vorbitor, cât și în calitate de auditor la redarea pe scurt a conținutului poveștii.
O2- să formuleze răspunsurile la întrebări utilizând un limbaj oral corect din punct de vedere gramatical; obiectivul se consideră realizat dacă fiecare preșcolar participă activ atât în calitate de vorbitor, cât și în calitate de auditor la formularea răspunsurilor.
O3- să deducă din poveste, valorile morale pe care trebuie să le aibă în societate; obiectivul se consideră realizat dacă fiecare copil participă activ atât în calitate de vorbitor, cât și în calitate de auditor la discuție.
Dimensiuni ale dezvoltării:
- Dimensiunea de comunicare și exprimare a ideilor în mod correct, coherent și cursiv.
- Dimensiunea socio-empatico-emoțională, prin care copiii aleg să ia partea Ursului victimă.
- Dimensiunea creativă, cea prin care cei mici oferă și alte variante de final de poveste.
Comportamente vizate:
- Copiii trebuie să se exprime correct, coerent și cu fluență adaptată vâîrstei lor și calităților psihoindividuale.
- Copiii trebuie să aleagă peersonajul preferat, empatizând fie cu Ursul, fie cu Vulpea, exprimându-și emoțiile cu privire la alegerea lor.
- Vor realiza repovestirea, apoi vor realiza finaluri diferite, fericite atât pentru Vulpe, cât și pentru Urs, cât și pentru amândoi.
STRATEGII DIDACTICE:
- Metode şi procedee: conversația euristică, conversația reproductivă, explicația, exercițiul, observarea dirijată, metoda improvizației, jocul didactic.
- Mijloace didactice: povestea "Ursul păcălit de vulpe", imagini cu aspecte din poveste, clepsidră de un minut
FORMA DE ORGANIZARE: frontal, individual.
BIBLIOGRAFIE:
- Curriculum pentru educație timpurie 2019"
- Piramida cunoașterii- Repere metodice în aplicarea curriculumului preșcolar", autori: Lolica Tătaru, Adina Glava, Olga Chiş, editura Diamant
Durata: 30 de minute
Nr. crt. | Etapele lecţiei / Timp | Ob. Op. | Eșalonarea conţinutului | Strategia didactică | Metode de evaluare | |||
Activitatea propunătorului | ||||||||
Metode, procedee și tehnici did. | Mijloace de înv. | Forme de organi-zare | ||||||
1. | Momentul organizatoric 1 minut |
| Asigur condițiile necesare desfășurării optime a activității „Educarea limbajului”: -stabilesc ordinea și disciplina; -pregătesc materialul didactic necesar; -salut preșcolarii |
Conversația |
|
Frontal |
| |
2. | Activitate/ discuție introductivă 10 minute |
| Întreb elevii ce animale din sălbăticie cunosc ei și cum arată. "-Cum arată?" "-Unde trăiesc?" "-Cum arată un urs? Dar o vulpe?" "-Unde traiesc ursul si vulpea?" "-Ce mănâncă ursul și vulpea?" | Conversația euristică |
| Frontal | Evaluare orală prin întrebări
| |
3. | Anunţarea temei şi a obiectivelor 1 minut |
| Anunț elevii că astăzi vom repovesti despre "Ursul păcălit de vulpe", de Ion Creangă. Le voi cânta pentru aceasta cântecelul de la Anexa 1. | Conversația reproductivă
|
| Frontal |
| |
4. | Prezentarea optimă a conţinutului şi dirijarea procesului de consolidare 20 minute
|
| Voi desfășura activitatea de repovestire prin așezarea copiilor în semicerc fie pe scaune sau pe covor. Eu voi aduce în fața lor planșe cu povestea. După care, le voi explica despre faptul că ei vor repovesti cu ajutorul imaginilor întreaga istorie a Ursului păcășit de vulpe, și o vor face într-un mod interactiv, ceea ce înseamnă că fiecare trebuie să fie atent pentru că vom povesti secvențial predându –ne unul altuia ștafeta de povestitor prin jocul: ,,Ai un minut să spui ce știi, apoi la ceilalți dai săgeata ei continuă a povesti, până istoria e gata!,, Vom începe de la primul copil așezat în semicers care va spune într-un minut, cronometrat cu o clepsidră. Când timpul s-a sfârșit copilul de lângă cel care a încheiat preia povestirea nu înainte ca cel care a încheiat să-i dea semnul de start o srtrângere de mână, care va funcșiona ca o săgeată. Povestea va fi astfel repovestită de cei 29 de copii ai grupei, care se pot ajuta și care pot fi sprijiniți de educatoare.
|
Conversația reproductivă Expunerea Observarea dirijată
Conversația euristică
Conversația dirijată Povestirea și repovestirea
|
Povestea "Ursul păcălit de vulpe", de Ion Creangă
Imagini reprezentative pentru conținut |
Frontal
Frontal
Frontal
Frontal
|
Evaluare orală
Aprecieri verbale
Aprecieri verbale
| |
55 | Consolidare și feedback |
| Voi realiza o activitate de consolidare și feedback în cadrul căreia copiii trebuie să compună finaluri fericite pentru personajul pe care-l extrag din traista mea cu povești. În traistă este țăranul, vulpea și ursul, copiii vor forma trei echipe prin extragerea jetonului cu personajul asociat echipei, apoi, vor realiza finalul care este fericit pentru persnajul ales, schimbând cursul poveștii. Îi voi ajuta prin conversație dirijată și le voi conduce imaginația spre un final în care echipa empatizează cu personajul extras, dacăe țăranul, el va reuși să-și păstreze peștele, dacă e ursul el nu va cădea în păcăleala vulpii, va merge la iaz cu o undiță, iar în cazul vulpii ea va fitransformată în personaj pozitiv, măcar cu privire la relația cu ursul cu care va împărși din peștii luați de la țăran. |
Conversația dirijată
Explicația
Exercițiul
| Jetoane cu personajele, trăistuță |
Frontal Pe echipe |
Evaluare orală prin întrebări Observarea sistematică
| |
| Aprecieri şi recomandări 2 minute |
| Emit aprecieri generale referitoare la modul de participare al preșcolarilor la activitate, evidenţiez activitatea unor preșcolari şi fac anumite recomandări, după caz.
|
Conversația
Explicația
|
| Frontală
| Aprecieri verbale
|