PROIECT DE ACTIVITATATE INTEGRAT

                                         SCENARIU DIDACTIC DE O ZI

 

 

Unitatea de învățământ:G.P.N. VLS

Propunător: Băra Diana

Grupa: Grupa mică

Modulul:al V-lea

Valoarea selectată: ,,Iubim diversitatea!,,

Tema anuală de studiu: ,,Cine, cum planifică, organizează o activitate?”

Tema proiectului: Evaluare sumativă, de final de an

Tema activității: „ Copilăria e curcubeu pe cerul vieții!,,

Tipul de activitate: ,,Activitate de evaluare,,

Forma de realizare: Activitate integrată ADP-ALA1-ADE-ALA2

ACTIVITĂȚI PENTRU  DEZVOLTARE PERSONALĂ:

Întâlnirea de dimineaţă: Salutul, Prezența, Calendarul naturii, Noutatea zilei: ,,Azi, despre copilărie și copiii lumii vom discuta!,,. Momentul poveștii: ,, Ursule brun, tu ce vezi? ,, de Martin Jr.  Și Eric Karl.

Tranziții: : ”Să urmărim săgețile colorate!”-orientare după simbol

                   “  Alunelul- hora copiilor români!”-joc  muzical                   

Rutină:     ”Eu vorbesc frumos, respectuos și prietenos!” (deprinderea de a utiliza corect formulele de politeţe-respectul pentru ceilalți –iubim diversitatea- valoare)

JOCURI  ŞI ACTIVITĂȚI LIBER- ALESE(ALA1 și ALA2):

  • Joc de rol: ,,Copiii planetei!,,
  • Construcții: ,,Jucării din conectori,,

                        ALA 2 :Euritmie: ,,Roțile autobuzului se învârtesc!,,                                                                                                 

ACTIVITĂȚI PE  DOMENII EXPERIENȚIALE:

        Domeniul Științe (Cunoașterea mediului): Observare : Continente variate, chipuri de copii schimbate!- diversitatea interculturală,;

        Domeniul  Om și societate : Reguli de comportament în călătorie- observare și conversație dirijată

       

Scopul activității: Consolidarea și evaluarea capacității de a învăța prin activități cu varietate de conținut despre diversele culturi ale Terrei.

Domenii de dezvoltare: Capacități și atitudini de învățare.

Dimensiuni ale dezvoltării: Curiozitate, interes și inițiativă în învățare.

Competențe specifice:1.Manifestă curiozitate pentru experimentarea și învățarea în situații noi;                            

  1. Inițiază activități de învățare și interacțiuni cu copiii sau adulți din mediul apropiat.

Obiective operaționale: O1: Să asculte indicațiile aferente fiecărei activități;

                                         O2: Să participe activ la observare, formulând întrebări și răspunsuri;

                                         O3: Să rețină normele de comportare în călătorie;

                                         O4: Să participe cu motivație, empatie și cu abilități de cooperare la cele două activități.

Strategii:  Inductiv- deductive.

Metode și procedee: Observarea, conversația, descrierea, povestirea și citirea unor imagini, jocul didactic, brainstormingul.

Metode de evaluare: feedback pozitiv, aprecieri verbale.

Resurse:1 1. Materiale: glob pământesc, imagini (de pe cele 6, fără Antarctica- este nelocuită permanent, continente cu copiii, comunităților specifice acestora), emoticoane, animale machete pentru jocul de rol, păpuși de diferite rase, conectori, jucării, filmuleț.

  1. Umane: Copiii și doamna mentor de practică, practicantele în asistență sau susținere a activității.

Formă de organizare: Frontală și individuală.

Bibliografie: Curriculum pentru învățământul preșcolar.

                       Revista didactică și pedagogică, Nr. VII din 2021, Ed. Polirom.

                       Resurse de pe Google: Webografie: Pinterest.

 

 

 

                                                    

 

 

 

 

                                                    

 

                                                            Scenariul zilei

 

 

După Întâlnirea de dimineață, unde vom discuta despre cum cei mici și-au petrecut weekendul, vom realiza activitatea de ADP a dimineții completând după prezentă și salut, calendarul naturii și stabilind noutatea zilei, călătoria pe glob, ce le va evalua copiilor cunoștințele și abilitățile, pentru că ultimele două săptămâni de grădiniță sunt de evaluare sumativă.

Printr-o tranziție, de refocusare, ,,Bat din palme clap, clap, clap!,,vom  trece la rutina aleasă pentru valoarea propus în modulul al V-lea,,Iubim diversitatea!,,, vom discuta, aici despre formulele de politețe, vorba dulce, mult aduce!

Prin tranziția, ,, Urmează săgețile colorate!,,, vom trece la jocurile pe centre, unde copiii se vor repartiza în funcție de interese, la centrul Joc de rol vor realiza activități de imitare a copiilor de pe diverse continente, la cel de Construcții, vor realiza din conectori, jucării pentru copiii Terrei, toate acestea după ce, initial, vor fi intuit materialele, activitățile ce urmează, pe fiecare centru. Activitatea pe centre se va  încheia printr-un feedback pozitiv, evaluare și aprecieri verbale.

Vom trece la activitățile experențiale de Cunoașterea mediului și de Cultură civică, unde vom realiza observare, a copiilor de pe diverse continente și o conversație despre reguli de comportament dacă vizităm o altă țară.  Activitățile fiind integrate, conexiunea dintre acestea se va face prin trecerea subtilă la nivel de conținut din plimbarea pe glob, cu observarea culturilor pe care acesta le găzduiește, la ceea ce avem noi de făcut, la regulile  de respectat în călătoriile și interacțiunile cu popoarele lumii.

Spre jocul de ALA2 vom trece printr-o tranziție, o ghicitoare: Cu ce mergem la plimbare, pe odistanță mai mare, nu zburăm, nu navigăm, cu (autobuzul ) ne plimbăm! Apoi, vom realiza activitatea de euritmie ,,Roțile autobuzului se învârtesc!,,

Activitățile se încheie cu evaluare verbală, recompensarea copiilor cu o îmbrățișare, sau cu bătutul palmei, sau orice altă formă de salut verbal sau gestual ales de aceștia.

        

     

 

   

 

SCENARIU DIDACTIC

Cunoașterea mediului

Momentele didactice

Activitatea propunătorului

Ce se așteaptă de la copii

Metodele, mijloacele și procedeele

Evaluarea și feedbackul

1. Moment organizatoric

Organizez spațiul educațional așa încât să pot realiza activitatea optim și eficient.

Copiii, prin tranziția realizată, se așează în semicerc.

De tip organizatoric ale spațiului educațional.

Observarea comportamentului copiilor

2. Captarea atenției

Aduc copiilor un glob pământesc 3D, acoperit la început printr-o pânză, și îi întreb, având în vedere ce am discutat la Noutatea zilei și jocurile de pe Centre, ce ar putea fi sub materialul, care acoperă obiectul misterios.

Voi accepta orice răspuns și argumentarea lui.

Copiii răspund provocării de a intui ce este obiectul surpriză, ce vom face cu acesta, folosind comunicare adecvată, argumente corecte gramatical.

Copiii află în cele din urmă că este vorba despre un Glob Pământesc, o reprezentare 3D a planetei noastre.

 

 

Observarea

Elementul surpriză

 

Glob pământesc

Conversația

Brainstormingul

 

 

Observarea comportamentului copiilor

3.Reactualizarea cunoștințelor

Le voi cere copiilor să îmi răspundă întrebărilor despre Terra, voi face o evaluare și o reactualizare a cunoștințelor acestora, pentru a putea intra în activitatea propriu-zisă cu mintea focusată pe conținuturile vechi, ce reprezintă o bază pentru cele ce vor adăugate și au aspect de noutate.

Copiii vor răspunde întrebărilor mele, vor reactualiza cunoștințele.

 

 

Conversația

 

 

Evaluare verbală

 

4. Anunțarea obiectivelor și a noii teme

Anunț tema și obiectivele; Observare – Copiii Terrei, le spun copiilor ce vor putea face la finalul activității.

Copiii ascultă tema și obiectivele.

Pot pune întrebări dacă au curiozități.

 

 

 

 

Conversația

 

 

Observarea comportamentului copiilor

 

Aprecierea verbală a copiilor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Dirijarea învățării

Observarea copiilor planetei, duce activitatea de Cunoașere a mediului, într-o activitate de tip evaluare sumativă, pentru că cei mici, învârtesc globul vorbind despre elemente ale lumii înconjurătoare, fenomene, relațiile acestora cu omul, relațiile dintre oameni și alte ființe, precum și conectarea planetei la restul universului, repetarea noțiunilor despre sisteme de viață, climă, geografie.

Copiii vor fi activi, vor învârti Globul,vor fi emițători și receptori de idei, vor avea capacitatea ca accesând informații deja cunoscute prin reorganizare cognitivă să le tranforme în repere noi de cunoaștere, adapatate temei acestei activități.

Cu ochii închiși copiii învârtesc globul, îl opresc și unde nimeresc, caută în enciclopedia despre Planetă informațiile despre acea parte a globului, evaluându-și cunoștințele și asimiând unele noi despre copiii zonei.

 

 

 

 

Jocul didactic

 

Exercițiul

 

 

Sarcina de joc

 

 

Regulile jocului

 

Conversația

 

 

Demonstrația

 

 

 

 

Voi aprecia verbal copiii și le voi observa comportamentele.

6. Complicarea activității

Pentru ca activitatea să se complice ușor, voi, cere copiilor să răspundă la întrebările unor colegi și invers, formulate pe baza unor imagini în care se observă, cele  6 continente locuite.  

Vor realiza noile sarcini mai complexe de joc.

Vor arăta entuziasm și adeziune față  de activitate, se vor sprijini reciproc.

 

 

 

 

Lectura după imagini

 

Exercițiul

 

Jocul didactic

 

Conversația

 

 

 

 

 

 

Aprecieri verbale

 

 

Observ comportamentul copiilor

7. Retenția și transferul

Vom rezuma activitatea în punctele ei cheie, vom realiza extragerea ideilor principale, așa încât să asigurăm transferul, prin împărtășirea lor cu părinții. 

Copiii, ajutați de mine, repetă acele puncte cheie ale activității, ei aleg să facă un rezumat, și aleg să spună ce vor povesti părinților.

 

 

 

 

Conversația

 

 

 

Observarea comportamentului copiilor

8. Feedback

Voi realiza feedbackul prin oferirea a două imagini cu planeta Pământ, una tristă și una veselă, prima va fi alegerea pentru cazul în care activitatea nu a plăcut, a doua, pentru că a placut, fiecare alegere este argumentată.

Vor asculta și vor oferi și ei feedback activității, spunând ce le-a plăcut, ce nu le-a plăcut, ce ar vrea să repete, sau să mai afle.

 

 

 

Conversație

Observarea copiilor

 

Aprecieri verbale

Feedback pozitiv

9. Evaluare și recompensă

Voi recompensa copiii, și le voi evalua prestația oral.

Vor primi evaluarea mea, se vor putea autoevalua sau evalua unul pe celălalt, prin încurajări și susținere.

 

 

Conversație

 

Observarea comportamentelor copiilor.

 

Cultură civică

Momentele didactice

Activitatea propunătorului

Ce se așteaptă de la copii

Metodele, mijloacele și procedeele

Evaluarea și feedbackul

1. Moment organizatoric

Organizez spațiul educațional așa încât să pot realiza activitatea optim și eficient.

Vor lua loc la măsuțe, așteptând indicațiile și instrucțiunile pentru activitatea, ce se va derula.

De tip organizatoric ale spațiului educational.

-

2. Captarea atenției

Pentru a le capta atenția copiilor vin în fața lor cu un filmuleț, al unor oameni aflați în călătorie, ce nu respectă/ respectă regulile de comportare, cerința fiind ca să urmărească filmulețul, să spună comportamentul corect sau incorect, argumen-       tându-l.

Copiii urmăresc fimulețul și identifică argumentat pe sistemul Așa da!/ Așa nu! – comporatmantele pozitive sau negative.

 

 

Observarea

 

 

 

Conversația

 

 

 

 

Vizionarea filmulețului

Observ comportamentul copiilor.

 

Îi apreciez verbal.

 

 

Îi susțin prin feedback pozitiv.

3.Reactualizarea cunoștințelor

Voi realiza o reactializare  a cunoștințelor vizavi de reguli de comportamenrt civilizate în orice împrejurare, apoi, cu particularitate, în călătorie.

 

 

 

 

 

Copiii răspund întrebărilor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Conversația

 

 

 

 

 

Aprecierea și observarea copiilor.

4. Anunțarea obiectivelor și a noii teme

Voi anunța tema: Reguli de comportament când călătorim, dar și obiectivele acestei activițăți de la Domeniul Om și societate.

Copiii ascultă, pun întrebări dacă este cazul.

           

 

 

 

Conversație dirijată

 

Exemplul

 

 

5. Dirijarea învățării

Activitatea se va derula sub forma unei discuții dirijate pe bază de întrebări și citire de imagini.

Copiii vor avea pentru a asigura consolidarea celor învățate oportunitatea de a vorbi despre sisteme de reguli de la cele ale clasei, la cele de acasă, din societate, până la cele din călătorii, spunând importanța aplicării acestora.

Copiii vor participa activ, vor realiza activitățile vor fi capabili să răspundă și să formuleze întrebări, își vor evalua cunoștințele despre reguli de comportament.

 

 

 

 

 

 Observarea

 

Imaginile

 

Laptopul

 

 

Conversație

 

 

 

 

 

 

 

 

Evaluare verbală.

 

 

Observarea comportamentului copiilor.

 

Susținerea prin feedback pozitiv.

 

 

 

 

 

 

 

6. Retenție și transfer

Asigur în această etapă, realizarea unui rezumat a ceea ce s-a întâmplat în cadrul activității, a ceea ce urmează să fie împărtășit cu părinții grupei.

Copiii ascultă și răspund întrebărilor mele.

Ei aleg punctele cheie ale activității, sunt ghidați să aibă acele repere pentru a împărtăși părinților.

 

 

 

 

Conversația dirijată.

Povestirea

 

 

 

 

 

 

Observarea copiilor

 

 

 

 

 

Aprecieri verbale.

 

 

 

 

 

7. Feedback

Realizez feedbackul prin o cerere de a aprecia activitatea, ce a plăcut, ce nu, ce ar vrea să repete, afle, în plus.

 

 

 

Vor asculta, vor răspunde eventualelor întrebări.

 

 

 

 

 

Conversația

 

  

 

 

Feedbackul pozitiv va întări comportamentele optime ale copiilor.

8. Evaluare și recompensă

Realizez evaluarea verbală. Acord recompensă un măr.

Vor realiza autoevaluare verbală.

Primesc și mulțumesc pentru mărul primit ca recompensă.

Conversația.

 

recompensa

Aprecieri orale, recompensarea copiilor cu un măr.

 

 

Anexă:

Terra tristă și veselă, pentru feedbckul activităților.