Liceul / Școala:                           Coordonatori proiect:                                                                                                                

                                                Profesor: Băra Diana 

            

Avizat,

Domnul Director:         

 

     

                                                                                                        

                            Proiect educațional-Sărbători de iarnă luminate                   

 

Motto: ,,Și atât a iubit Dumnezeu Pământul că a trimis pe singurul său Fiu ca să se nască, dându-ne speranța unei lumi bune, a păcii și a luminii,,

                                                       Argument

 

Perioada Sărbătorilor de iarnă, deschisă de cea de Sfântul Andrei și cea de 1 Decembrie, fiecare cu importanță majoră în viața noastră atât spirituală, cât și de popor întreg, plenar, unit sub steagul tricolor, după secole de durere strânse în contextele nefaste ale istoriei, merită o celebrare aparte, o aplecare spre bucuriile copilăriei, care stau împletite cu aceasta.
Proiectul de față își propune să deschidă oportunități educaționale de a sărbători, colindatul, valorile de a dărui și primi, capacitatea de a folosi formulele adecvate de comunicare și politețe, de apreciere, spre valori simple, părinții, familia în jurul mesei de Crăciun, prietenii de joc în zăpadă, la săniuș, colegii și partenerii de colindat, dragostea față de valorile românești și creștine, cu respect pentru identitatea comunității în care trăim și a patrimoniului ei cultural, geografic și istoric.

Consider că împreună, expunând copiii la experiențe de învățare,  la influențele ce îi conduc prin implicare la a descoperi ceea ce înseamnă, Crăciunul, Anul Nou, pot fi realizate finalități generale, din profilul psihipedagogic al preșcolarilor, pot fi atinse idealuri, ce duc spre proogres și pașii mai aproape de cee ace trebuie să realizeze urcarea pe treapta lor existențială, în trecerea prin aceste ocazii educative, pe care, le transformăm în sărbători ale empatiei, prieteniei, ale dăruirii, împărțirii, ajutorului dual, fiind exemplul care unește, colectivele noastre, în jurul unui brad, de Crăciun, lângă care voci de copil line, îl laudă pe Iisus și nașterea-I binecuvântată.

Așadar înaintez spre desfășurare acest proiect educational cde vizează trei săptămâni până la Vacanța de iarnă, fiind axat în jurul a trei evenimente tematice; Moș Nicolae-ghetuța, Împodobim Brăduțul! și Vine Moș Crăciun!- concert de colinde la grupă.

Cu bucurie vom serba iar spiritul sărbătorii va deschide vocile noastre să se acordeze cu notele colindelor, brațele noastre să ofere prietenului adăpost, urechile noastre să asculte despre frumosul și farmecul celebrării și noi  ca întreg să devenim surse și resurse de bine și frumos.

Tema anuală de studiu: Cum este, a fost și va fi aici pe Pământ?

Tema proiectului tematic: „Magia sărbătorilor de iarnă”

Subtemele proiectului tematic:                                                                                             

          „Cizmulița lui Moș Nicolae” (S. I 02 -  06 decembrie 2024)

          „Bradul meu împodobit”  (S. II 09 – 13 decembrie 2024)

          „Uite, vine Moș Crăciun!” (S. III 16 - 20decembrie 2024)

 

Grupa: mijlocie „Buburuzele” și Grupa mare- ,, Ursuleții,,

Durata proiectului: 3 săptămâni (02.12.2024  -  20.12.2024)

Dimensiuni ale dezvoltării:

          Motricitate grosieră și motricitate fină în contexte de viață familiare

          Conduită senzorio-motorie, pentru orientarea mișcării

          Interacțiuni cu adulții și cu copiii de vârste apropiate

          Comportamente prosociale, de acceptare și de respectare a diversității

          Conceptul de sine

          Activare și manifestare a potențialului creativ

          Mesaje orale în contexte  de comunicare cunoscute

          Cunoștințe și deprinderi elementare matematice pentru rezolvarea de probleme și cunoașterea mediului apropiat

          Caracteristici structurale și funcționale ale lumii înconjurătoare

Comportamente vizate:

          Își coordonează mușchii în desfășurarea unor activități diversificate, specifice vârstei

          Utilizează mâinile și degetele pentru realizarea de activităţi variate

          Utilizează simţurile (văzul, auzul, simţul tactil, mirosul etc.) în interacţiunea cu mediul apropiat.

          Demonstrează abilități de solicitare și de primire a ajutorului în situaţii problematice specifice

          Își însușește și respectă reguli; înțelege efectele acestora în planul relațiilor sociale, în contexte familiare

          Își promovează imaginea de sine, prin manifestarea sa ca persoană unică, cu caracteristice specifice

          Demonstrează creativitate prin activități artistico-plastice, muzicale și practice, în conversații și povestiri creative

          Demonstrează capacitate de comunicare clară a unor idei, nevoi, curiozități, acțiuni, emoții proprii (comunicare expresivă)

          Identifică şi numește formele obiectelor din mediul înconjurător

          Efectuează operaţii de seriere, grupare, clasificare, măsurare a obiectelor

          Evidenţiează caracteristicile unor obiecte localizate în spaţiul înconjurător.         

Resurse:

          Materiale: planșe și  poze reprezentative pentru tema propusă, jetoane, diverse materiale, creioane colorate, hârtie glasată, acuarele, planșete, plastelină, hârtie creponată, lipici, foi pentru desen,  seturi pentru jocuri de construcții, seturi pentru jocuri de rol, brad împodobit, podoabe pentru brad etc.

          Umane: preşcolarii grupei, educatoarele, părinţii, asistenta unităţii

          De timp: 3 săptămâni

 

Bibliografice:

1)       Curriculum pentru educație timpurie, MEN, 2019

2)       Suport pentru explicitarea și înțelegerea unor concepte și instrumente cu care operează curriculumul pentru educație timpurie, 2019

3)       Grama F., Pletea V., Preda V. ,,Ghid pentru proiecte tematice – abordarea în manieră integrată a activităţilor din grădiniţă”, Ed.Humanitas,Bucureşti, 2005

 

Metode și procedee: observarea spontană și dirijată, conversația euristică, povestirea, explicația, demonstrația, exercițiul, brainstromingul, învățarea prin descoperire, problematizarea, experimentul, jocul etc.

Descrierea proiectului:

        Sărbătorile de iarnă sunt o mare bucurie pentru noi toti. Copiii aşteaptă cu nerăbdare să-şi pregătească ghetuţele, să împodobească brăduţul, învaţă colinde şi-i aşteaptă pe Moş Nicolae şi pe Moş Crăciun să le aducă daruri. Se străduiesc să fie cuminţi şi ascultători.

       Datinile şi obiceiurile de iarnă au fost, sunt şi vor fi prilej de bucurie și este bine ca micuții să cunoască importanţa și semnificatia lor. Proiectul își propune să pregătească copiii pentru înţelegerea unor tradiţii şi obiceiuri cum ar fi:  pregătirea ghetuţelor în care Moș Nicolae le va lăsa cadourile, împodobirea bradului în așteptarea lui Moș Crăciun și mersul cu colindul, iar ideea lui a pornit de la copii, care au început să întrebe câte ceva despre toate acestea şi să ne povestească ce vor sau le-ar plăcea să primească în aceste ocazii. Astfel am hotărât împreună cu ei să desfăşurăm acest proiect tematic, numit ,,SĂRBĂTORI DE IARNĂ LUMINATE”, cu o durată de 3 săptămâni.

 

 

INVENTAR DE PROBLEME

 

 

CE ŞTIM .....

     Toţi copiii cuminţi primesc daruri de la Moș Nicolae în ghetuțe;

     la Moş Crăciun sub brad;

     Moş Nicolae lasă şi o nuieluşă pentru copiii care nu sunt cuminţi;

     Se colindă şi se primesc dulciuri, fructe, mere, nuci...și bani;

     De Crăciun se împodobeşte bradul și creștinii merg cu colindul din casă în casă;

     Vine Moş Crăciun şi cu toţii primim daruri;

     Sania Moșului este trasă de reni ;

 

CE NU ŞTIM ŞI VREM SĂ AFLĂM.....

     De ce este considerat Moș Nicolae prietenul copiilor?

     Care este semnificaia Crăciunului?

     De ce se împodobeşte bradul şi nu un alt copac?

     Care este povestea bradului?

     De ce mergem cu colindul în noaptea de Ajun?

     Cum ateaptă cretinii Naterea Domnului?

     Cum sărbătorim Crăciunul?

 

 

 

 

SCRISOARE CĂTRE PĂRINȚI

 

 

 

 

 

                                    HARTA PROIECTULUI

 

                                  Sărbători de iarnă luminate