PROIECT  DE ACTIVITATE INTEGRATĂ

 

Data : 11.04.2016

Gradiniţa cu Program Normal SALISTE

Nivelul I ŞI II

Educatoare : BARA DIANA

 

Tipul  activităţii: Actvitate integrată pe domenii experenţiale

Tema: ,,Cum este, a fost şi va fi aici pe Pământ?’’

Forma de realizare : - Şezătoare – ,,De la lume adunate

                                                                      Şi-napoi la lume date”

Tipul activităţii : -  consolidare de cunoştinţe, evaluare

Domenii experenţiale: DLC, DEC, DPM;

Mijloace de realizare: cântece, poezii, strigături, dansuri populare

Scopul activităţii : ,,Cunoaşterea şi respectarea tradiţiilor şi obiceiurilor populare a unor elemente de istorie, geografie, religie care definesc portretul spiritual al poporului român şi identificarea şi descrierea elementelor locale, specifice zonei în care locuiesc preşcolarii (Malaia).’’

 

 

DOMENIUL LIMBĂ ŞI COMUNICARE

Obiective cadru:

˜

Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală, de înţelegere şi utilizare corectă

a semnificaţiilor structurilor verbale orale;

˜

Educarea unei exprimări verbale corecte din punct de vedere fonetic,

lexical, sintactic;

˜

Dezvoltarea creativităţii şi expresivităţii limbajului oral;

 

Obiective de referinţă:

Să participe la activităţile de grup, inclusiv la activităţile de joc, atât în calitate de vorbitor, cât şi în calitate de auditor.

Să înţeleagă şi să transmită mesaje simple; să reacţioneze la acestea.

 

DOMENIUL ESTETIC ŞI CREATIV

Obiective cadru:

˜

Formarea capacităţii de receptare a lumii sonore şi a muzicii;

˜

Formarea capacităţilor de exprimare prin muzică;

˜

Cunoaşterea marilor valori ale creaţiei muzicale naţionale şi universale.

 

Obiective de referinţă:

Să intoneze cântece pentru copii.

Să cânte acompaniaţi de educatoare

Să acompanieze ritmic cântecele.

Să cânte cântecele în aranjamente armonico-polifonice elementare.

Să asocieze mişcările sugerate de textul cântecului cu ritmul acestuia

Să exprime prin mişcare starea sufletească creată de muzica audiată.

 

DOMENIUL PSIHOMOTRIC

Obiective cadru:

˜

Formarea şi dezvoltarea deprinderilor motrice de bază şi utilitar-

aplicative;

˜

Stimularea calităţilor intelectuale, de voinţă şi afective în vederea

aplicării independente a deprinderilor însuşite;

 

Obiective de referinţă

Să-şi formeze o ţinută corporală corectă (în poziţia stând, şezând şi în deplasare).

Să fie apt să utilizeze deprinderile motrice însuşite în diferite contexte.

Să se folosească de acţiunile motrice învăţate pentru a exprima sentimente şi/sau comportamente, pentru a răspunde la diferiţi stimuli (situaţii), la diferite ritmuri.

 

Obiective operaţionale:

DLC:

Cognitive :     

                  - să reţină expresii ritmate;

                  - să redea expresii ritmate;

                  - să redea cu intonaţie textele ghicitorilor, poeziilor şi ale strigăturilor din cadrul ,,Şezătorii’’;

                  -  să înţeleagă sensul cuvintelor utilizate;

                  -  să asocieze textului expresivitatea şi tonul care valorifică mesajul;

                  -  să-şi asume rolul specific textului fiind în concordanţă cu mesajul redat;

                  -  să valorifice texte folclorice locale;

                  -  să înţeleagă importanţa păstrării tradiţiilor populare.

Afectiv-volitive:

                  -  să participe cu interes şi adeziune la activitate;

                  -  să reacţioneze pozitiv la aprecierile cadrului didactic;

                  -  să coopereze cu ceilalţi copii cu afecţiune şi respect;      

                  -  să aprecieze textele populare folcloorice din specificul local.

Psiho-motrice:

                  - să păstreze o poziţie corectă a corpului în timpul emisiei vocale a fiecărui text;

                  - să utilizeze corect aparatul fonator pentru emisii sonore corecte fonetic.

DEC:

 Cognitive:

                   - să cânte corect respectând textul şi melodia;

                   - să redea ritmic din memorie strigături şi poezii;

                   - să respecte ritmul cântecelor;

                   - să asocieze mişcările şi mimica potrivite textului cântat;

 Afectiv-volitive:

  • să prezinte interes şi adeziune pentru activitate;
  • să creeze o stare de spirit potrivită textelor cântecelor, poeziilor şi strigăturilor;
  • să interpreteze rolul în conformitate cu trăirile personajelor;

Psiho-motrice:

  • să păstreze o poziţie optimă în timpul activităţii pentru a putea susţine emisia sonoră corectă;
  • să utilizeze corect aparatul fonator în vederea redării optime a melodiilor, textelor şi ritmurilor din cadrul şezătorii.

DPM:

 Cognitive:

  • să redea din memorie mişcările potrivite muzicii interpretate prin corelaţie;
  • să coordoneze ritmic mişcarea şi textul;
  • să coopereze cu colegii la hora de mână;
  • să respecte rolul în cadrul şezătorii asociindu-i ţinuta şi mişcările potrivite;
  • să dovedească capacităţi euritmice potrivite jocului popular din zonă.

Afectiv-volitive:

  • să participe cu implicare afectivă şi interes la activitate;
  • să coreleze mişcările cu starea emoţională optimă interpretării artistice;
  • să redea prin mişcare trăiri, sentimente şi stări care să ajungă la audienţă;
  • să se identifice afectiv cu elemntele folcloorice zonale: dansuri, ritmuri şi mişcări.

Psiho-motrice:

  • să respecte ţinuta corporală corectă;
  • să redea mişcările optime aşa cum au fost ele exersate sub atenţia şi îndrumarea educatoarei;
  • să coordoneze întreaga ţinută corporală fiecărui moment din reprezentaţie pentru o interpretare cât mai naturală şi potrivită contextului psihomotor.

               

Metode şi procedee: conversaţia, exerciţiul, explicaţia, povestirea, euritmia.

 

Materiale folosite: costume populare specifice zonei, muzică, elemente populare (covoraşe, vârtelniţă, masă şi scăunele de lemn, furcă, lână, lucru de mână).

 

Forme de organizare : frontal şi individual

 

Strategii didactice : mixte (inductive, deductive, euristice, moderne şi interactive)

 

Durata: 45 minute.

 

Locaţie: sala de grupă.

 

Material bibliografic : ,, Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii-Bucureşti 2000”;

,, Scenete şi dramatizări pentru pitici şi şcolarii mici-Marieta Marancea”;

 ,, Tradiţii şi obiceiuri din Ţara Loviştei”;

Metodica educaţiei fizice;   

Culegere de cântece pentru preşcolari;

Curriculum pentru învătământul preşcolar, Bucureşti, DPH, 200

 

 

 

 

 

 

 

                                                       

 

                                                         Desfăşurarea activităţii

 

 

 

Etapele activităţii

 

Strategii didactice

                   

Activitatea cadrului didactic

 

Activitatea copiilor

 

Forma de organizare

 

 

 

  1. Moment organizatoric

 

 

 

                

 

 

mixte

 

expozitive

 

demonstrative

 

 

euristice

 

 

Pregătirea sălii de grupă. Relizarea decorului necesar desfăşurării unei seri de şezătoare la Malaia.

Se  pregătesc materialele necesare se dau ultimele indicaţii şi  publicul primeşte informaţiile necesare cu privire la conţinutul programului artistic ce se va desfăşura în faţa sa . Educatoarea ţine un mic discurs pentru a introduce publicul în atmosferă.

De asemenea, se dau ultimele indicaţii copiilor .

 

 

 

Copiii îşi ocupă poziţiile iniţiale.

Ascultă indicaţiile doamnei educatoare.

Respectă regulile stabilite de către cadrul didactic şi dau startul programului artistic.

 

 

 

 

 

 

Frontală

 

 

 

 

   2.  Captarea atenţiei

 

 

 

 

Mixte 

 

 

Euristice

 

Expozitive

 

 

 

Intră în scenă micuţa gazdă a şezătorii care atrage atenţia asupra programului  ce urmează a se desfăşura în faţa doamnelor educatoare, pentru aceasta fiind folosit următorul text ce invită şi are rolul de a capta atenţia auditoriului:

Dragi doamne educatoare,

Care aţi venit la noi,

Vă poftim la şezătoare,

Că petrecerea e-n toi.

Vom cânta, dansa, lucra,

Cu toţii ne-om bucura.

Educatoarea supraveghează atent desfăşurarea momentului introductiv şi susţine micuţa interpretă cu gesturi de aprobare şi încredere.

 

 

 

 

Micuţa gazdă captează atenţia auditoriului şi pregăteşte intrarea celorlaţi copii prin dezvăluirea temei activităţii: şezătoare la munte.

 

 

 

 

 

 

 

 

Individua-

frontală 

 

 

 

 

 

 3.  Desfăşur-

rea  activităţii

 

 

 

 

 

 

4.  Obţinerea performanţei

 

 

 

Mixte

De descoperire

Explorare

Euristice

Moderne şi interactive

 

 

 

 

Sub atenta supraveghere a doamnei educatoare care va reprezenta elementul de coordonare şi sprijin al copiilor se va desfăşura activitatea de tip şezătoare în care fiecare copil din grupă va avea rolul său de protagonist ce cântă, recită şi dansează în conformitate  cu textul învâţat de la doamna educatoare şi cu atenţie faţă de indicaţiile acesteia. Educatoare va coordona întreaga activitate fără a capta atenţia asupra ei şi va valorifica prin poezii, strigături, proverbe şi zicători, dansuri şi cântece populare resursele folcloorului local, dar şi capacităţiile de care dispun preşcolarii în ceea ce priveşte memorarea, interpretarea şi asimilarea de cunoştinţe cu caracter general şi particular, abstract şi concret  asumarea de roluri şi statusuri şi deschiderea spre public prin interpretare artistică ce place şi situează interpretul în centrul atenţiei.

Textele selecţionate sunt creaţii personale ale doamnei educatoare, împletite cu texte populare din culegeri de folcloor asociate cu muzică şi dans ce redau atmosfera unei şezători, mijloc de recreere al tineretului din vremuri timpurii.

Activitatea propusă se desfăşoară după ritualul şezătorii ungureneşti şi redă dorinţa celor ce iau parte la acest ritual să redea bogăţia de conţinuturi pe care le stăpânesc, să dovedescă abilităţi de cântăreţi şi dansatori populari, astfel doamna educatoare  dovedind că prin activitatea desfăşurată solicită valenţe multiple ale preşcolarilor, şi arătând că o astfel de activitate evaluaează prestaţia celor mici pe mai multe domenii experenţiale într-o formă artistică ce induce buna dispoziţie.

 

Copiii vor intra în scenă. Vor saluata gazda şezătorii şi-şi vor ocupa locurile stabilite la repetiţii. Fiecare copil va interpreta textul pregătit cu intonaţie şi adeziune fiind prezentate texte variate: proverbe şi zicători moralizatoare, dar şi texte hilare, (exemplu: una dintre fetiţe are o strigătură despre cât  a crescut şi se tot laudă cu câte poate face ca să nu-i mai zică ceilalţi că e micuţă).

 

 

 

 

 

 

 

 

Frontală

 

Individua-lă

 

 5. Asigurarea feed- back ului

Şi evaluarea cunoştinţelor

 

 

 

 

De tip deductiv

 

Expozitive

 

Euristice

 

Moderne interactive

 

 

 

După desfăşurarea activităţii artistice copiii vor primi feed-back ul publicului prin aplauze şi aprecieri verbale. Doamna educatoare va lăuda şi aprecia verbal fiecare copil şi va da posibilitatea fiecăruia să se prezinte, spunându-le tuturor că au avut o prestaţie conformă aşteptărilor.

Copiii vor putea spune dacă s-au simţit confortabil în cadrul spectacolului şi ce anume le-a plăcut şi unde au avut dificultăţi, fiind conduşi spre aceste concluzii finale de doamna educatoare care va asigur astfel feed-back-ul atât de necesar oricărei activităţi.

 

 

Se vor prezenta fiecare şi-şi vor exprima impresiile despre activitate, ascultând aprecierile doamnelor educatoare din public şi a doamnei lor educatoare.

 

 

 

 

Frontală

Individua-

 

 

 

 

 6.  Încheierea activităţii

 

 

Mixte

 

Euristice

 

Moderne şi interactive

 

 

La finalul activităţii se vor trage concluziile finale de către doamna educatoare. Copiii vor mulţumi publicului şi vor primi câte o recompensă pentru activitatea desfăşurată.

 

 

Copiii fac o plecăciune ca la spectacol şi după ce-şi primesc fiecare recompensa ies în aplauzele publicului.

 

 

 

 

Frontală