PROIECT DE ACTIVITATE INTEGRATA

 

,,CE STIM DESPRE TOAMNA?

 

 

       

G.P.N. Saliste Malaia

 

 

 

 

 

Data: 17.11.2017

GRADINITA DE COPII CU P. N. Saliste, Malaia

Grupa: combinata                                           

Tema anuală de studiu: ,, Când, cum şi de ce se întâmplă?”

 

                                                                           Prof.inv.prescolar – BARA DIANA                                                       

 

 

                                                                      

Tema zilei: ,,Pe urmele toamnei”

Mijloc de realizare:Joc didactic +Euritmie

Tema activitatii:,,Trenul prieteniei ne duce pe cararile toamnei’’

Forma de activitate: activitate integrată:DS+DLC +DPM (Cunoasterea mediului+Educarea limbajului +Educatie fizica)

Tipul activităţii: Sistematizare si evaluare de cunoştinţe  

Forma : frontal, individual, pe grupuri

Durata: 20-25minute

Scopul activităţii: - Sistematizarea, fixarea si evaluarea  cunoştinţelor copiilor despre

                             anotimpul de toamna;

  • Verificarea capacitatii de aplicare a cunostintelor despre toamna, in

contexte variate;

  • Dezvoltarea inteligentelor multiple si a spiritului de echipa.

Obiective operationale:

* Cognitiv-informationale:

 - sa descrie aspecte generale ale anotimpului toamna  (fenomene ale naturii, schimbarile survenite in natura, activitatea oamenilor in gradini, livezi, pe camp, in gospodarie, adaptarea vietuitoarelor, etc.);

- sa aseze scaunelele in ,,Trenul prieteniei’’

- sa clasifice roadele toamnei: fructe si legume;

- sa identifice raspunsuri adecvate la intrebarile adresate despre toamna;

- sa recite nuantat si expresiv poezii despre toamna;

 - sa citeasca imagini de toamna;

- sa adreseze intrebari;

-sa coopereze;

 

   * Psiho-motorii:

  - sa execute miscari sugerate de textul cantecelor;

 - sa dovedeasca indemanare in manuirea materialelor;

- sa pastreze o pozitie corecta pe scaunelele asezate in forma trenului;

 - sa respecte ritmul, succesiunea miscarilor, sincronizarea acestora cu melodia.

    * Afective:

 - sa aprecieze frumosul din natura;

 - sa coopereze in cadrul jocului ;

 - sa participe la luarea deciziilor in perechea din care face parte.

Strategii didactice

Metode si procedee:

    jocul, conversatia, explicatia, exercitiul, problematizarea, lucrul in echipa.

    Mijloace didactice:

Elemente de decor cu aspecte specifice toamnei, planse cu imagini sugestive de toamna, jetoane ; jetoane cu perechi de legume sau fructe pentru formarea perechilor, cosul cu legume de toamna, scaunele, Zana Toamna realizata special pentru activitate, un plic de la Zana Toamna.

 Reguli de joc: Grupa de copii va fi impartita in perechi de cate doi copii, asa incat dupa ce acestia formeaza trenul prieteniei si pleaca pe urmele Toamnei, perechile vor participa pe rand la rezolvarea de sarcini, sarcinile vor fi ori individuale, ori de grup ori adresate fiecarei perechi, jocul se va derula in jurul ideii unei plimbari pe urmele Toamnei, toti copiii vor trebui sa coopereze, sa asculte sarcinile si sa se comporte civilizat. Trenul se va pune in miscare si se va opri pentru a observa cu totii ce urme a lasat zana Toamna peste intinsul tarii noastre.

Sarcinile jocului:  jocul se va desfasura pe principiul ,,Vine trenul, de unde vine trenul si ce aduce trenul? Educatoarea va cere copiilor , prin formularea Trenul aduce copii cuminti care..., sa rezolve diferite sarcini de lucru, de exemplu sa identifice legumele si fructele din cosul Toamnei si sa le descrie, raspunzand si adresand intrebari.  

Elemente de joc  : surpriza, ghicirea, aplauze, intrecerea . 

       Bibliografie:

  1. Breben, S. şi colaboratorii, „Metode interactive  de  grup – ghid metodic”, Editura Arves, Craiova, 2002;
  2. Preda, V. - coordonator, „Metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii”, Editura Cheorghe-Cârţu Alexandru, Craiova, 2009;
  3. Preda, V., „Abordare în manieră integrată a activităţilor din grădiniţă”, Editura Humanitas Educational, Bucureşti, 2005;
  4. *** Curriculum pentru învăţămâmt preşcolar (3-6/7 ani), E.C.T. – 2008

 

 

 

 

 

Scenariul didactic

 

 

 

Sala de grupa ii va primi pe cei mici, care se vor aseza pe scaunelele puse in semicerc. Vom realiza o mica activitate de prezentare si de completare a elementelor ce tin de Calendarul Naturii, vom interpreta un cantecel despre activitatile diminetii dupa care voi anunta ca in cutia postala a gradinitei, postasul a lasat de dimineata un plic. Voi desface plicul, si le voi arata copiilor ce este in el.

In plic vor fi jetoane cu fructe si legume cate doua din fiecare, pentru formarea perechilor si o scrisoare de la Zana Toamna, in care se prezinta tema activitatii de astazi. Scrisoarea va invita copiii sa formeze un tren din scaunele, trenul prieteniei, si sa porneasca pe urmele toamnei. Inainte de a se urca in tren ei vor primi biletele, cu semnul pereche, asa incat trenul va fi format din copii asezati conform jetoanelor primite, pentru ca toti sa aiba, perechea de joc aproape.

Activitatea va incepe cu jocul  de proba, in care dupa ce s-au explicat regulile de joc se va simula activitatea ce urmeaza a se desfasura. Vine trenul, de unde vine si ce ne aduce? Trenul aduce copii cuminti care pornind pe urmele toamnei, au gasit iarba..., frunzele..., pomii...? La jocul de proba se va folosi forma de organizare frontala, raspunsul fiind colectiv.

Jocul in sine se va derula incepand cu  identificarea trasaturilor  generale ale toamnei prin cantarea cantecului ,,Aaa, acum e toamna da!’’ si descoperirea elementului surpriza, un cos cu legume si fructe. Educatoarea va numi un copil care sa vina in fata si sa aleaga o leguma sau fruct din cos. Acesta va veni, va ridica leguma si va fi condus prin intrebarile educatoarei si ale colegilor sa descopere cat mai multe despre rodul de toamna ales, intrebarile pot fi formulate si de perechile de copii formate la inceput, in completare, chiar si copilul care a ales din cosul de  toamna leguma sau fructul poate formula o intrebare.Vor fi formulate intrebari ca: Ce leguma sau fruct  este aceasta\ acesta? Cum se mananca? Ce facem inainte de a o gati? De ce este ea sanatoasa? Ce mancare ne-ar placea sa mancam si poate fi facuta din aceasta leguma? Vor fi pusi toti copiii la lucru, pana se vor epuiza legumele din cos. Pentru complicarea jocului vor iesi in fata perechi de copii, care vor coopera alegand legume sau fructe, in functie de cerinte. Educatoarea va simula un continuu dialog in soapta cu Zana Toamna, care-i va coordona pe cei mici si-i va incuraja. Activitatea va fi completata de poezii despre legume, de cantecele de toamna, care vor fi interpretate sub aceeasi formula de joc, ,,trenul aduce copii cuminti cere...’’. Poeziile si cantecele integrate in activitate vor fi interpretate in relatie cu fiecare din continuturile activitatii, de exemplu, cand vom observa morcovul, copiii vor spune poezia Morcovelul, cand vom lua marul vom canta melodia ,,Imi plac merele!,,.

 Ca elemente de euritmie, in momentul in care educatoarea va considera ca cei mici au obosit se va realiza euritmia ,,Joaca-te cu mine, toamna canta bine!’’ astfel copiii vor cobori din tren la formula: ,,Iata trenul s-a oprit calatori-au amortit, pe peron coboara jos ca sa joace-un joc frumos’’.

La finalul activitatii copiii vor primi mere din cosul Toamnei, ca recompensa, aplauze, aprecieri, si incurajari.

 

 


                            Desfăşurarea activităţii

EVENIMENTE DIDACTICE

CONŢINUTUL ŞTIINŢIFIC

STRATEGII

EVALUARE

 

Organizarea activităţii

- aranjarea mobilierului pentru activitate

- pregătirea materialului didactic

 

- observarea comportamentului copiilor

Captarea atenţiei

Se va realiza cu ajutorul personajului surpriză,  Zâna Toamna

- observaţia

- conversaţia

 

Reactualizarea cunoştinţelor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copiii vor fi rugati sa spuna in ce anotimp ne gasim. Cum este vremea afara? Ce elemente de toamna le sunt foarte familiare? Asa incat se va ajunge la concluzia ca toamna a schimbat vremea si peisajul si ea ne invita sa o gasim prin jocul propus astazi.

 

-conversatia dirijata prin intrebarile educatorei

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- chestionare orală

ce va evidentia unele din cunostintele generale a caror aplicabilitate va fi necesara in jocul didactic propus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anunţarea temei şi a obiectivelor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dirijarea învăţării

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Educatoare anunta tema jocului de astazi: Astazi ne vom juca Vine trenul! Este rugamintea Zanei Toamne sa ne urcam in trenul nostru, un tren al prieteniei si al bunei dispozitii, care va merge prin locurile pe unde a trecut si va observa ce a lasat ea in aceste locuri.

 

Voi spune copiilor sa formeze trenul de scaunele, voi specifica regulile jocului:

-trebuie sa stam asezati corect;

- sa raspundem fie toti, fie cate unul sarcinilor jocului;

- sa fim atenti la colegi in jocurile de miscare sa nu-i incomodam

- sa ascultam si sa raspundem cat mai corect;

-sa exprimam fiecare idee cand educatoarea ne da voie;

-in timpul jocului nu se fac intreruperi de niciun fel.

Jocul porneste cu aranjarea trenului. Jocul de proba se desfasoara dupa imbarcarea copiilor in vagoane: Vine trenul, de unde vine trenul?  Ce aduce trenul? Trenul aduce copii cuminti care bat din palme. Apoi se dau sarcini de joc precum Trenul aduce copii cuminti care spun ce aduce toamna in natura? Se analizeaza schimbarile naturii odata cu interpretarea cantecului ,,Aaa, acum e toamna, da!’’ La unele din sarcini se cere raspunsul colectiv altele vor fi pentru fiecare copil, aletele vor fi rezolvate in perechi. Ideea jocului este consolidarea cunostintelor despre toamna care trece prin gradina de legume sau prin livada. Fiecare copil coboara din tren si ia din gradina toamnei o leguma\ un fruct le  descrie dupa ce le denumeste. Li se vor adresa si intrebari de genul cum se consuma aceasta leguma, ce facem ca sa putem manca fructele si legumele, de ce le mancam? Cand copiii obosesc pe scaunele se realizeaza tranzitia spre un joc cu cantec si miscare: ,,Pasagerii-au amortit.

Iata, trenul s-a oprit!

Toti acum coboara jos,

Sa joace un joc frumos!’’:

,,Joaca-te cu mine, toamna canta bine!’’

- explicaţia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jocul de proba

 

 

 

 

Explictia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jocul interactiv ,,Vine trenul’’

Conversatia

Observatia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copiii asculta regulile jocului.

 

 

 

 

 

 

Ei aranjeaza scaunele in forma trenuletului si se urca pe ele.

Apoi, asculta si desfasoara jocul de proba.

 

 

 

 

 

Se va desfasura jocul Pe urmele Toamnei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copiii vor raspunde sarcinilor de joc pentru a-si consolida cunostintele despre toamna si a-si exprima propriul eu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Copiii mai coboara din vagoane si joaca jocul de miscare.

 

 

 

 

 

Obţinerea performanţei

 

Recitarea unor poezii cu elemente de toamna.

 

 

 

 

Vor recita in grup poezia Morcovelul si Trece toamna prin gradini.

Feed back

 

 

 

 

 

 

 

Trenu-n gara s-a oprit pentru ca a obosit sa-mi spuneti cu toti copii daca v-a placut a calatori?

Tie ce ti-a placut? Dar tie?

Ce ati vrea sa mai vedeti data viitoare?

 

 

Convorbirea libera dar si dirijata.

 

Se realizeaza individual.

 

 

 

 

Fiecare copil isi manifesta opinia, incurajam verbalizarea si manifestrea oricarei emotii sau impresii, corectand negativismul prin sustinere emotionala.

Încheiere si recompensa

 

 

Se fac aprecieri asupra activităţii copiilor, modului cum au rezolvat sarcinile de lucru cum au colaborat si cum s-au purtat. Aprecierile sunt echitabile si fiecare primeste din cosul Toamnei un mar pe care sa-l manance acasa, dupa ce l-a spalat.

 

 

 

Recompensa pentru stimularea motivatiei extrinseci.

 

 

 

Copiii asculta si primesc aprecierile si recompensa