PROIECT DE ACTIVITATE
Propunător: Băra Diana
GRUPA: Mijlocie
TEMA: ,,Când , cum și de ce se întâmplă?”
SUBTEMA: “Sărbătorile de iarnă în sufletul copiilor”
TEMA ZILEI: ,,A început de ieri să cadă”
DOMENIUL EXPERENȚIAL: Domeniul Știintă
FORMA DE REALIZARE: Activitate de observare
TIPUL DE ACTIVITATE: Predare de noi cunoștințe
Scopul activității: Dezvoltarea competenței de a observa și analiza schimbările din mediul înconjurător, înțelegând succesiunea anotimpurilor și cea a fenomenelor ce le însoțesc.
Dimensiuni ale dezvoltării:
- Interacțiunea cu ceilalți copii și cu adulții.
- Receptarea mesajului oral ce însoțeste observarea prin imagini.
- Realizează conexiuni logice între evenimente și înțelege succesiunea schimbărilor din mediul înconjurător.
Comportamente vizate:
- Interacționează cu încredere cu adulții cunoscuți și cu ceilalți copii, fiind empatici și optim motivați socio-afectiv.
- Ascultă cu interes fiecare din mesajele ce însoțesc imaginile ca o descriere a ceea ce observă, redau răspunsuri ce dovedesc o receptivitate mare față de decodificarea mesajelor primite.
- Descriu și identifică caracteristici ale iernii în mediul înconjurător.
Obiective operaționale:
În timpul acitvității copiii vor fi capabili să:
Cognitive - Să descrie anotimpul iarna.
-Să redea informații în conexiune cu imaginile.
Afective: - Să fie motivați optim și impicați cu interes.
Psihomotrice: - Să păstreze o poziție corectă a corpului în semicerc.
STRATEGIA DIDACTICĂ :
- metode şi procedee: conversația, observația, citirea imaginilor, conversația euristică, descrierea.
- forme de organizare: frontal, pe grupe , individual .
- materiale didactice: planșe cu elemente din anotimpul iarna, imagini cu fulgi de nea, văzuți la microscop, laptop
RESURSE:
- umane: - educatoarea şi grupa de copiii;
- temporale – 30 minute
- bibliografice:
-
,,Curriculum pentru educaţia timpurie a copiilor de la 3 la 6\7ani”, 2008
- ,,Activitatea integrată din grădiniţă” , ghid metodic, Editura DPH, 2008
- ,,Jocuri şi activităţi alese”, Editura Aramis, 2008
Evenimentul didactic | Ob. | Conţinutul instructiv-educativ | Strategia didactică | Evaluare | ||
Metode | Material | Forme de organizare | ||||
Moment organizatoric |
| Se asigură condiţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii: ▪ aerisirea sălii de grupă; ▪ pregătirea materialelor de lucru; ▪ introducerea copiilor in sala de grupa, in mod disciplinat. |
|
|
|
|
Captarea atenţiei | O1 | Se realizează prin cântecul Iarna ne-a sosit în zori, care cuprinde scene din anotimpul mult îndrăgit și așteptat. De asemenea, la grupă voi aduce o mascotă, un Elf care va fi vestitorul iernii și care-i va întreba pe copii: ce anotimp s-a încheiat,ce anotimp a început? Ce caracteristici are iarna |
Conversaţia
Dirijată
| Mascota Elf
|
Frontal |
Copiii sunt încântaţi de venirea Elfului musafir
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor |
O1
O2
O4
| Copiilor li se spune că vor face astăzi o incursiune în peisajele iernii, urmând să observe mai multe imagini cu elemente de iarnă.
Ei vor fi anunțați și cu privire la obectivele vizate și vor primi fiecare câte un fulg de nea din hartie, în ideea că urmează să vadă fulgi de nea în imagini surprinse de microscop, pentru că aceștia sunt cu adevărat minunați și deosebiți.
Copiii trebuie să participeactiv și să descopere cât mai multe din însuțirle iernii, pentru că la finalul activtății, Chiar Zâna iarnă le-a trimis o mică scrisoare, ce le va verifica cunoștințele. | Convorbirea
Explicația
Descrierea | Fulgi de hârtie
Imagine cu fulgi văzuți la microscop |
Frontal
|
|
Desfăşurarea
activității |
O1
O2
O3
O4
O1
| Voi aduce în fața copiilor, pe rând diferite planșe a căror temă comună este anotimpul iarna.
Prima plansă este aceea cu peisajul de la munte: pădurea este albă, lacul înghețat, iar pe versant sus se vede un teleschi ce duce oamenii spre distracția lor de iarnă, schiatul. Copiii vor trebui să găsească cât mai multe elemente în imagine, să folosescă propoziții dezvoltate când descriu imaginile și să descrie tot ceea ce văd.
A doua imagine este cea de pe câmp. Aici copiii văd cum zăpada ține de cald grâului, ei desprind de aici utilitatea zăpezii.
A treia imagine este cea care înfățișează o avalanșă pe care o volă o dă la o parte pentru a face drumul accesibil- vom discuta aiaci despre fenomenele extreme ale iernii.
Umătoarele imagini au legătură cu datinile și obiceiurile de Crăciun, reprezentând colindători, imagini cu bradul și luminițele, imagini cu Nașterea Mântuitorului. Voi insista ca fiecare copil să ia cuvântul. |
Descrierea
Citirea de imagini
Conversația dirijată
|
Imagini cu diversele peisaje și iposytaze ale iernii
|
Frontal
Individual
|
|
Asigurarea feed-back-ului
| O1
O3
O4 | La finalul activității voi realiza feedbackul prin mica scrisoare de la Zâna Iarnă ce va sonda și căuta să investigheze ce cunoștințe și-au însușit copiiiîn urmaa activității de observare și ce le-ar plăcea să mai afle sau cu ce s-ar mai juca de acum încolo având în vedere că urmează să celebreze toată luna decmbrie și apoi și-n ianuarie și februarie, anotimpul minunat care este iarna. | Convorbirea
| Scrisoarea
Zânei | Frontal |
Aprecieri individuale, frontale şi de grup |
Încheierea | O1 | Voi face aprecieri verbale imdividuale și de grup,, voi încuraja copii care au fost mai retrași să urmeze exemplul celor mai activi le voi oferi drept recompensă tuturor, fulgii de nea de hartie și câte o steluță în piept, |
Descrierea
| Fungi de nea de hârtie Steluțe de lipit în piept | Individual | Aprecieri individuale și de grup |