PROIECT DIDACTIC INTEGRAT |
EDUCATOARE: BĂRA FLORENTINA DIANA
GRĂDINIȚA CU P.N. VALEALUI STAN; BREZOI
GRUPA: MARE
TEMA ANUALĂ DE STUDIU: ,, CUM ESTE, A FOST ȘI VA FI AICI, PE PĂMÂNT?,,
TEMA SĂPTĂMÂNALĂ: ,, TRADIȚII DE CRĂCIUN,,
TEMA ACTIVITĂȚII:,,Tradiții de Crăciun de la noi și de la alții,,
TIPUL ACTIVITĂȚII: ,, Însușire de cunoștințe și consolidare ,,
FORMA DE REALIZARE: Activitate integrată
COMPONENȚA ACTIVITĂȚII:
ADP: Întâlnirea de dimineață -,,Bună dimineața, elfilor fericiți,, !
Rutine:,,Dăm cu apă și săpun/ Mai curați suntem acum,, .
Tranziții:,,Ne-nvârtim, ne răsucim / Și la horă noi pornim,, .
ALA1: -ARTĂ: ,, Brăduțul ,,-colorare sau modelaj-la alegere
-BIBLIOTECA: ,, Crenguța de brad ,,(exercițiu grafic); Decorăm globuri(exercițiu grafic)
-ȘTIINȚĂ: ,, Globul pământesc joc de descoperire a țărilor despre ale căror tradiții vom învăța,,
-CONSTRUCȚII: ,, Casa lui Moș Crăciun ,,
ADE: -DLC ,, POVEȘTI DESPRE TRADIȚII DE CRĂCIUN DIN ALTE LOCURI,,-lectura educatoare
-DOS ,, ORNAMENTE PENTRU BRAD ,,Globuri și steluțe (mototolire, lipire) (activitate practică)
ALA2:- ,,Hora bradului,, -euritmie; Colinde de Crăciun – joc și cânt
SCOPUL ACTIVITĂȚII:
Formarea și dezvoltarea exprimării orale prin receptarea activă a mesajului tramnsmis și consolidarea deprinderilor practice de realizare a unei lucrări cu estetică și originalitate.
Dimensiuni ale dezvoltării:
- Interacțiunea cu copiii și adulții de vârste apropiate .
- Mesaje orale în contexte de comunicare cunoscute.
- Premise ale citirii și scrierii în contexte de comunicare cunoscute.
Comportamente vizate:
- Inițiază și participă la interacțiuni pozitive cu copiii de vârstă apropiată.
- Demonstrează înțelegerea unui mesaj oral, ca urmarea valorificării ideilor, emoțiilor, semnificațiilor (comunicare expresivă).
- Identifică prezența mesajului scris, apreciază și valorifică mresajul scris în activitățile curente.
OBIECTIVE : La sfârșitul activității copiii vor fi capabili să:
- Descrie obiceiuri de Crăciun;
- Redea clar și concis idei despre ce au realizat în activitate;
- Fie implicați socio-empatico-volitivo-motivațional optim în activitate;
- Aibă o ținută și o postură corectă psihomotrică pe toată perioada activității.
METODE ȘI PROCEDEE: Conversația, explicația, demonstrația, exercițiul, povestirea , problematizarea, analiza, intructajul.
FORME DE ORGANIZARE: Frontală, individuală și pe grupuri.
RESURSE UMANE: educatoarea și preșcolarii.
LOCUL DESFĂȘURĂRII: Sala de grupă a grupei Buburuzelor
MATERIAL DIDACTIC: Calendarul naturii, fețe zâmbitoare, brad, coșulețe, globuri, fundițe și steluțe din carton colorat, hârtie creponată, pastă de lipit, coli albe, creioane colorate, cuburi, plastilină, planșete, casetofon, recompense.
DURATĂ: O zi
BIBLIOGRAFIE:
- M.E.C.T-,, Curriculum pentru învățământul preșcolar,, ,București, 2008;
- ,,Ghid pentru proiecte tematice,, ,Editura Humanitas Educațional, București, 2005;
- Preda Viorica, Pletea Mioara, Grama Filofteia-,, Activitatea didactică din grădiniță,, ,Editura DPH, București,2008.
SCENARIUL ZILEI
Copiii se adună în sala de grupă. Activitatea debutează cu Întâlnirea de dimineață. Citim povestea nașterii lui Iisus. Are loc salutul:,, Bună dimineața, fețe zâmbitoare de elfi! ,, . Se realizează prin tehnica comunicării cu educatoarea și restul grupei. Pornește de la educatoare și este continuat de toți copiii grupei, fiecare salutând educatoarea și colegii.
Se completează panoul de prezență , fiecare copil va spune prezent. Apoi se completează Calendarul naturii , verbalizând acțiunea: ,, Suntem în anotimpul..., data de..., luna... . Astăzi este martți a doua zi a săptămânii.
Noutatea zilei: Astăzi copii este o zi specială pentru noi. Când veneam la grădiniță m-am întâlnit cu spiridușul Moșului. Crăciunul se apropie cu pași repezi. Știu că vă doriți mult să vină și la noi în grupă Moș Crăciun, dar el trece prin atâtea alte locuri până poposește la noi. Azi vom învăța cum îl sărbătoresc și alți copii ai altor țări pe Moș Crăciun și Crăciunul.
Mesajul : Va trebui să-i demonstrați spiridușului că aveți răbdare, creativitate și că puteți învăța o mulțime de lucruri noi, ce vă vor ajuta să înțelegeți Crăciunul.
Tranziție:
,, Pe la centre ne mutăm
Multe, multe să-nvățăm !,,
ALA1: JOCURI ȘI ACTIVITĂȚI DIDACTICE ALESE
Copiii sunt invitați să treacă la sectoare după preferință.
La sectorul ARTĂ : Copiii vor descoperi plastilină și planșete și fișe cu brăduți de colorat.
La sectorul ȘTIINȚĂ: Copiii vor găsi un glob pământesc și o carte despre planeta pământ cu țările și continentele ei, plus mascota planeta pământ, însoțită de un elf magic.
La sectorul BIBLIOTECA: La masa de lucru, copiii vor găsi coli albe, creioane colorate. Prin trasarea (scrierea) liniilor oblice vor realiza crenguța de brad.
La sectorul CONSTRUCȚII: Din cuburi copiii vor construi casa în care locuiște Moș Crăciun.
Rutină și tranziție: Copiii părăsesc sala de grupă rostind versurile:
,, Ridic mânecuțele
Și-apoi spăl mânuțele
La masă mănânc frumos
Și nu murdăresc pe jos,, .
ADE: ACTIVITĂȚI PE DOMENII EXPERIENȚIALE
Pentru următoarea activitate, copiii vor fi conduși către spațiul destinat activității din (Domeniul Limbă și Comunicare). Aici ei vor asculta și descoperi în imagini, prin lectura educatorei, tradiții de Crăciun de pe mapamond.
Copiii sunt așezați în semicerc. Spiridușul Moșului le-a trimis în dar cartea de lecturat, ei vor trebuie să fie atenți și sărăspundă la eventualele întrebări din timpul lecturii.
După ce au descoperit o mulțime de tradiții de Crăciun, copiii vor alege fiecare una preferată prin conversație dirijată.
La sfârșitul activității se fac aprecieri verbale, iar copiii se încolonează și pornesc către măsuțe unde vor descoperi materialele pregătite pentru desfășurarea activității practice ,, Ornamente pentru brad,,- ghirlande și decorare steluțe mototolire, lipire (Domeniul Om și Societate).
Captarea atenției se realizează printr-o ghicitoare:
,,Brăduțul nostru prea iubit
Ar vrea să fie-mpodobit
Să ne-apucăm chiar imediat
Ornamentelede realizat ,, ?
(Ornamente)
Se poartă o scurtă conversație, după care se face intuirea materialului didactic (coșulețe în care se află bucăți de hârtie creponată, globuri, fundițe, steluțe decupate din carton colorat, pastă de lipit).
Educatoarea explică și demonstrează modul de lucru (vom rupe bucățele din hârtia creponată, apoi o vom mototoli obținând niște biluțe pe care le vom lipi în spațiul dat) în scopul realizării celor mai frumoase ornamente pentru brăduțul nostru. Se fac exerciții de încălzire a mușchilor mici ai mâinii , după care se trece la realizarea temei propuse. Se va supraveghea activitatea copiilor, se vor da explicații suplimentare, după care se face evaluarea lucrărilor cu care va fi împodobit bradul de Moș Crăciun. Copiii vor primi aprecieri.
Pentru că au îndeplinit sarcinile propuse la începutul activității copiii vor fi conduși la ultima activitate prin tranziția:
,,Noi cu toții am lucrat
Și lucrul l-am terminat,
Ne-nvârtim, ne răsucim
Și la horă o pornim,, .
Ziua se încheie cu ,, Hora bradului,, -euritmie din categoria de activități ALA2 : Activități recreative- Colinde cu joc și cânt
Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ADP)
Etapele activității | Conținutul activității | Strategii didactice | Evaluare |
1.Moment organizatoric | Se creează condiții obtime pentru desfășurarea activităților: -aerisirea sălii de grupă -aranjarea mobilierului -aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui -organizarea colectivului de copii pentru Întâlnirea de dimineață |
|
|
2.Captarea atenției | Se realizează prin intermediul noutății zilei, de la întâlnirea de dimineață prin momentul surpriză – un Elf venit ca mascotă a grupei. |
Expunerea |
|
3.Anunțarea temei | Se discută despre apropierea sărbătorii Crăciunului și semnificația acesteia. Se va citi la Întâlnirea de dimineață Povestea Nașterii lui Iisus. |
Conversația
Explicația | Observarea directă a copiilor |
4.Reactualizarea cunoștințelor | Copiii își vor exprima ideile și opiniile cu privire la opărțile lor preferate din sărbătorile de iarnă. Pot fi despre zăpadă, schi, sau îm podobirea casei și a bradului, colindele și tradițiile locale. Voi reaminti copiilor despre unde trăiește Moș Crăciun și periplul său din noaptea de Ajun |
Povestirea Conversația Dirijată |
Analiza produselor |
5.Desfășurarea activității | Vom realiza rutinele dimineții: prezența, salutul și completarea Calendarului Naturii după care, la noutatea zilei, voi introduce mascota elfului, trimis de Moș Crăciun.
Le voi citi copiilor povestea nașteriilui Iisus Hristos. Le voi cere să redea conținutul poveștii prin recitirea imaginilor.
Vom stabili ce ne place cel mai mult la sărbătorile de iarnă și vom și cânta câteva colinde de Crăciun.
Copiilor le se va prezenta întregul scenariu al zilei, conceput în jurul prezenței elfului lui Moș crăciun trimis să ne fie mascotă a zilei, chiar a săptămânii.
Ei vor afla ce vor face, cum se vor juca și că în final realizând podoabe de Crăciun pot fi ei înșiși asemenea elfilor Moșului, care în Atelierul de la Polul Nord confecționează jucării.
|
Convorbirea
Lectura după imagini
Povestirea
Convorbirea dirijată
Ascultarea receptivă
|
Observarea directă a copiilor
Analiza răspunsurilor copiilor |
6.Obținerea performanței | Copiii vor spune cu propriile cuvinte poveste Mântuitorului, urmând imaginile din carte. Ei vor fi rugați să c Nte colindul ce spune povestea Stelei de Crăciun. |
Conversația Redarea unui colind prin cânt |
Observarea copiilor |
7.Asigurarea retenției și a transferului | Voi realiza feedbackul cerând copiilor să șoptescă elfului ce le-a plăcut mai mult din activitatea dimineții,
| Aplicarea feedbackului | Evaluarea și asigurarea retenției |
8.Încheierea activității | Aprecierile generale și individuale se vor realiza prin intermediul spiridușului. Voiaprecia verbal și încuraja toți copiii să urmeze exemplul pozitiv al celor ce au fost cuminți, activi, atenți și implicați în activitate. | Conversația
Observarea
| Aprecieri verbale |
Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ALA)
Etapele activității | Conținutul activității | Strategii didactice | Evaluare |
1.Moment organizatoric | Se creează condiții obtime pentru desfășurarea activităților: -aerisirea sălii de grupă -aranjarea mobilierului -aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui -organizarea colectivului de copii pentru Întâlnirea de dimineață |
|
|
2.Captarea atenției | Se realizează prin intermediul unei tranziții prin care fiecare copil trage dintr-o căciuliță de Moș Crăciun un glob o săniuță, un brăduț sau un elf. Astfel încât ei să se așeze la centrul corespunzător simbolului ales. | Tragerea la sorți
Alergerea centrului de joc |
|
3.Anunțarea temei | Le voi prezenta copiilor fiecare centru de la ALA, spunându-le ce au de făcut și cum se pot juca și petrece timp de calitate cu bucurie în aceste centre. |
Conversația
Explicația | Observarea directă a copiilor |
4.Reactualizarea cunoștințelor | Pentru a lucra pe cele 4 centre deschise, celor mici lise va reaminti tehnica de lucru pentru a modela braduți, cum trebuie să coloreze un brăcuț și cum pot construi căsuță șui Moș Crăciun colaborând unii cu ceilalți. Penrru cei de la centru Știință jocul va fi dedescoperire a tărilor de pe Glob și a diferitelor informații din Enciclopedia despre Pământ iar la Bibliotecă se vor reactualiza cunostințele despre pozițiala scris, cum ținem creionul în mână, cum se trasează linii și semene grafice. |
Explicația Conversația Demonstrația |
Observarea copiilor |
5.Desfășurarea activității | Aflați pe cele 4 centre copii vor lucra Pe rând din sarcinile acestora, schimbând centru după 10 minute petrecute la fiecare dintre acestea. Mă voi asigura că dîfeicare copil a trecut prin activitățile centrelor deschise, a realizat smene grafice a modelat sau colorat, a construit și a reactualizat cunoștințe despre tările de pe glob, fiecare copil va fi ajutat, susținut și încurajat să fie activ, creativ și implicat în activitățile Liber Alese și îi voi aprecia fiecăruiaprogresele și îi voi ajuta pe cei ce nu reușesc să realizeze activitățile.
|
Explicația
Conversația Dirijată
Exemplu pozitiv
Cirtire de imagini |
Observarea directă a copiilor
Analiza răspunsurilor
Autoevaluarea |
6. Obținerea performanței | Pentru a mă asigura de obținerea a maximului din actuvitățile pe centre voi cere copiilor să povestească pe scurt fiecare dintre sarcinile centrelor și vom analiza căteva din produsele activității noastre. |
Conversația dirijată |
Analiza produselor |
7.Asigurarea retenției și a transferului | Elful va realiza un mic feedback al activității șoptindu-mi ce să-i întreb pe copii, el va întreba despre activitatea favorită, despre copiii cei mai activi și îi va invita pe copii spre partea de activități experențiale, unde vor descoperi tradiții de Crăciun din lumea întreagă.
| Conversația Aprecierea verbală
Motivarea prin exemplu pozitiv |
|
8.Încheierea activității | Aprecierile generale și individuale se vor realiza cu obiectivtate. | Conversația |
|
Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ADE)
Etapele activității | Conținutul activității | Strategii didactice | Evaluare |
1.Moment organizatoric | Se creează condiții obtime pentru desfășurarea activităților: -aerisirea sălii de grupă -aranjarea mobilierului -aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui -organizarea colectivului de copii pentru Întâlnirea de dimineață |
|
|
2.Captarea atenției | Se realizează prin intermediul Elfului care va povesti copiilor că el vine tocmai din Laponia și apoi va numi câteva țări traversate pentru a ajunge în România. |
Expunerea |
|
3.Anunțarea temei și a obiectivelor | Se discută despre apropierea sărbătorii Crăciunului și semnificația acesteia. Se anunță tema activșăților experențiale și se enumerează obiectivele operaționale. Copiii vor realiza cu ajutorul lecturii educatoarei o călătorie prin lumea tradițiilor de Crăciun din alte culturi și țări. Pentru cea de-a doua parte a activtății, vor realiza podoabe pentru bradul din clasa lor, brad adus de Elful Moșului. |
Conversația
Explicația | Observarea directă a copiilor |
4.Reactualizarea cunoștințelor | Copiii vor relua cunoștințele despre Crăciun, vor reda din memorie fapte și credințe despre aceastp sărbătoare. Vor vorbi despre Fecioara Maria, Iosif, Bethleem, Magii și Steaua de la Răsărit. Vor identifica și numi materialele de la DOS și vor intui ce vor relaiza cu acestea. |
Explicația Conversația Demonstrația |
Analiza produselor |
5.Desfășurarea activității | Voi realiza a DLC lectura educatoarei condusă de mine și de Elf despre obiceiuri de Crăciun de peste tot din lume. Copiilor li se va deschide o lume nouă, nemaipomenit de bogată și extraordinar de atractivă ărin coloratura sa diversă și multiculturală, voi pune accentul pe dezvotarea valorii alese pentru modulul al II lea, respectul pentru alții și diversitate, și voi încerca să-i conduc pe cei mici printr-o călătorie ce îi va îmbogăți spiritual și le va deschide orizonturile spre lumea din jur, de aproape spre cea mai îndepărtată.
Copiii vor asculta, urmări și chiar vor răspunde la întrebări despre cele lecturate, pentru a se asigura conștientizarea și implicarea lor activă pe tot parcursul activtății.
Elful îî va invita la măsuțe, prin tranziția: Pomul nostru de Crăciun , este supărat acum, la măsută v-așezați, podoabe confecționați! Să-l ornăm și-mpodobim fericiți cu toți să fim! Copiii se vor așeza din semicer la măsuțe. Vor numi materialele vor intui conform poeziei elfului ce vor face cu acestea. Vor întreba și cere sprijin sau indicații și vor realiza podoabe de Crăciun prin lipirea pe șabloane a bucăților rupte și mototolite de hârtie creponată. | Lectura educatoarei
Citirea de imagini Convorbirea dirijată
Instructajul
Descoperirea prin întrebare și răspuns
Instructajul
Explicația
Exemplul
Conversația |
Observarea directă a copiilor
Analiza răspunsurilor
Autoevaluarea |
6.Obținerea performanței | Se va realiza prin intervenția Elfului care va relua secvențele importante ale activtății și feeedbackul pentru ca cei mici să redea ce le-a plăcut și ce le-ar plăcea să mai învețe și ce au reținut. Vom analiza lucrările copiilor și vom realiza împodobirea bradului din grupa noastră. |
Convorbirea
Feedbackul |
Observarea comportamentelor copiilor
Analiza produselor |
7.Asigurarea retenției și a transferului | ALA2: Hora Brădulețului.
Cântăm colinde-joc și cânt
|
|
|
8.Încheierea activității | Aprecierile generale și individuale se vor realiza prin intermediul spiridușului care apreciază întreaga lor activitate și le oferă stimulente (ecusoane cu brăduți) La final copiii părăsesc sala de grupă și se pregătesc pentru masa de prânz. | Conversația |
|