PROIECT DIDACTIC INTEGRAT

 

 

EDUCATOARE: BĂRA FLORENTINA DIANA

GRĂDINIȚA CU P.N. VALEALUI STAN; BREZOI

GRUPA: MARE

TEMA ANUALĂ DE STUDIU: ,, CUM ESTE, A FOST ȘI VA FI AICI, PE PĂMÂNT?,,

TEMA SĂPTĂMÂNALĂ: ,, TRADIȚII DE CRĂCIUN,,

 TEMA ACTIVITĂȚII:,,Tradiții de Crăciun de la noi și de la alții,,

                                                                             

TIPUL ACTIVITĂȚII: ,, Însușire de cunoștințe și consolidare ,,

FORMA DE REALIZARE: Activitate integrată

COMPONENȚA ACTIVITĂȚII:

ADP:         Întâlnirea de dimineață -,,Bună dimineața, elfilor fericiți,, !

       Rutine:,,Dăm cu apă și săpun/ Mai curați suntem acum,, .

       Tranziții:,,Ne-nvârtim, ne răsucim / Și la horă noi pornim,, .

 

ALA1:       -ARTĂ: ,, Brăduțul ,,-colorare sau modelaj-la alegere

       -BIBLIOTECA: ,, Crenguța de brad ,,(exercițiu grafic); Decorăm globuri(exercițiu grafic)

       -ȘTIINȚĂ: ,, Globul pământesc joc de descoperire a țărilor despre ale căror tradiții vom învăța,,

       -CONSTRUCȚII: ,, Casa lui Moș Crăciun ,,

 

ADE:         -DLC ,, POVEȘTI DESPRE TRADIȚII DE CRĂCIUN DIN ALTE LOCURI,,-lectura educatoare

       -DOS ,, ORNAMENTE PENTRU BRAD ,,Globuri și steluțe (mototolire, lipire) (activitate practică)

 

ALA2:- ,,Hora bradului,, -euritmie; Colinde de Crăciun – joc și cânt

 

SCOPUL ACTIVITĂȚII:

Formarea și dezvoltarea exprimării orale prin receptarea activă a mesajului tramnsmis și consolidarea deprinderilor practice de realizare a unei lucrări cu estetică și originalitate.

Dimensiuni ale dezvoltării:

  1. Interacțiunea cu copiii și adulții de vârste apropiate .
  2. Mesaje orale în contexte de comunicare cunoscute.
  3. Premise ale citirii și scrierii în contexte de comunicare cunoscute.

Comportamente vizate:

  1. Inițiază și participă la interacțiuni pozitive cu copiii de vârstă apropiată.
  2. Demonstrează înțelegerea unui mesaj oral, ca urmarea valorificării ideilor, emoțiilor, semnificațiilor (comunicare expresivă).
  3. Identifică prezența mesajului scris, apreciază și valorifică mresajul scris în activitățile curente.

OBIECTIVE :  La sfârșitul activității copiii vor fi capabili să:

  • Descrie obiceiuri de Crăciun;
  • Redea clar și concis idei despre ce au realizat în activitate;
  • Fie implicați socio-empatico-volitivo-motivațional optim în activitate;
  • Aibă o ținută și o postură corectă psihomotrică pe toată perioada activității.

METODE ȘI PROCEDEE: Conversația, explicația, demonstrația, exercițiul, povestirea , problematizarea, analiza, intructajul.

FORME DE ORGANIZARE: Frontală, individuală și pe grupuri.

RESURSE UMANE: educatoarea și preșcolarii.

    LOCUL DESFĂȘURĂRII: Sala de grupă a grupei Buburuzelor

MATERIAL DIDACTIC: Calendarul naturii, fețe zâmbitoare, brad, coșulețe, globuri, fundițe și steluțe din carton colorat, hârtie creponată, pastă de lipit, coli albe, creioane colorate, cuburi, plastilină, planșete, casetofon, recompense.

DURATĂ: O zi

  BIBLIOGRAFIE:

-   M.E.C.T-,, Curriculum pentru învățământul preșcolar,, ,București, 2008;

-   ,,Ghid pentru proiecte tematice,, ,Editura Humanitas Educațional, București, 2005;

-  Preda Viorica, Pletea Mioara, Grama Filofteia-,, Activitatea didactică din grădiniță,, ,Editura DPH, București,2008.

 

                                         

 

                  

                                                    SCENARIUL ZILEI

       Copiii se adună în sala de grupă. Activitatea debutează cu Întâlnirea de dimineață. Citim povestea nașterii lui Iisus. Are loc salutul:,, Bună dimineața, fețe zâmbitoare de elfi! ,, . Se realizează prin tehnica comunicării cu educatoarea și restul grupei. Pornește de la educatoare și este continuat de toți copiii grupei, fiecare salutând educatoarea și colegii.

       Se completează panoul de prezență , fiecare copil va spune prezent. Apoi se completează Calendarul naturii , verbalizând acțiunea: ,, Suntem în anotimpul..., data de..., luna... . Astăzi este martți  a doua  zi a săptămânii.

       Noutatea zilei: Astăzi copii este o zi specială pentru noi. Când veneam la grădiniță m-am întâlnit cu spiridușul Moșului. Crăciunul se apropie cu pași repezi. Știu că vă doriți mult să vină și la noi în grupă Moș Crăciun, dar el trece prin atâtea alte locuri până poposește la noi. Azi vom învăța cum îl sărbătoresc și alți copii ai altor țări pe Moș Crăciun și Crăciunul.  

Mesajul :  Va trebui să-i demonstrați spiridușului că aveți răbdare, creativitate și că puteți învăța o mulțime de lucruri noi, ce vă vor ajuta să înțelegeți Crăciunul.

       Tranziție:

,, Pe la centre ne mutăm

Multe, multe să-nvățăm !,,

ALA1: JOCURI ȘI ACTIVITĂȚI DIDACTICE ALESE

       Copiii sunt invitați să treacă la sectoare după preferință.

       La sectorul ARTĂ : Copiii vor descoperi plastilină și planșete și fișe cu brăduți de colorat.

      La sectorul ȘTIINȚĂ: Copiii vor găsi un glob pământesc și o carte despre planeta pământ cu țările și continentele ei, plus mascota planeta pământ, însoțită de un elf magic.  

       La sectorul BIBLIOTECA: La masa de lucru, copiii vor găsi coli albe, creioane colorate. Prin trasarea (scrierea)  liniilor oblice vor realiza crenguța de brad.

       La sectorul CONSTRUCȚII: Din cuburi copiii vor construi casa în care locuiște Moș Crăciun.

       Rutină și tranziție: Copiii părăsesc sala de grupă rostind versurile:

,, Ridic mânecuțele

Și-apoi spăl mânuțele

      La masă mănânc frumos

      Și nu murdăresc pe jos,, .

 

 

ADE: ACTIVITĂȚI PE DOMENII EXPERIENȚIALE

       Pentru următoarea activitate, copiii vor fi conduși către spațiul destinat activității  din (Domeniul Limbă și Comunicare). Aici ei vor asculta și descoperi în imagini, prin lectura educatorei, tradiții de Crăciun de pe mapamond.

        Copiii sunt așezați în semicerc. Spiridușul Moșului le-a trimis în dar cartea de lecturat, ei vor trebuie să fie atenți și sărăspundă la eventualele întrebări din timpul lecturii.

       După ce au descoperit o mulțime de tradiții de Crăciun, copiii vor alege fiecare una preferată prin conversație dirijată.

       La sfârșitul activității se fac aprecieri verbale, iar copiii se încolonează și pornesc către măsuțe unde vor descoperi materialele pregătite pentru desfășurarea activității practice ,, Ornamente pentru brad,,- ghirlande și decorare steluțe mototolire, lipire (Domeniul Om și Societate).

       Captarea atenției se realizează printr-o ghicitoare:

       ,,Brăduțul nostru prea iubit

       Ar vrea să fie-mpodobit

       Să ne-apucăm chiar imediat

             Ornamentelede realizat  ,, ?

                               (Ornamente)

       Se poartă o scurtă conversație, după care se face intuirea materialului didactic (coșulețe în care se află bucăți de hârtie creponată, globuri, fundițe, steluțe decupate din carton colorat, pastă de lipit).

       Educatoarea explică și demonstrează modul de lucru (vom rupe bucățele din hârtia creponată, apoi o vom mototoli obținând niște biluțe pe care le vom lipi în spațiul dat) în scopul realizării celor mai frumoase ornamente pentru brăduțul nostru. Se fac exerciții de încălzire a mușchilor mici ai mâinii , după care se trece la realizarea temei propuse. Se va supraveghea activitatea copiilor, se vor da explicații suplimentare, după care se face evaluarea lucrărilor cu care va fi împodobit bradul de Moș Crăciun. Copiii vor primi aprecieri.

       Pentru că au îndeplinit sarcinile propuse la începutul activității copiii vor fi conduși la ultima activitate prin tranziția:

       ,,Noi cu toții am lucrat

       Și lucrul l-am terminat,

       Ne-nvârtim, ne răsucim

       Și la horă o pornim,, .   

       Ziua se încheie cu ,, Hora bradului,, -euritmie din categoria de activități ALA2  : Activități recreative- Colinde cu joc și cânt

 

                               Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ADP)

 

Etapele activității

                Conținutul activității

Strategii didactice

    Evaluare

 

 

 

1.Moment organizatoric

        Se creează condiții obtime pentru desfășurarea activităților:

-aerisirea sălii de grupă

-aranjarea mobilierului

-aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui

-organizarea colectivului de copii pentru Întâlnirea de dimineață

 

 

 

2.Captarea atenției

      Se realizează prin intermediul noutății zilei, de la întâlnirea de dimineață prin momentul surpriză – un Elf venit ca mascotă a grupei.

 

Expunerea

 

 

 

 

3.Anunțarea temei

     Se discută despre apropierea sărbătorii Crăciunului și semnificația acesteia.

 Se va citi la Întâlnirea de dimineață Povestea Nașterii lui Iisus.

 

Conversația

 

 

Explicația

 Observarea               directă  a

copiilor

 

 

 

 

 

 

4.Reactualizarea cunoștințelor

    Copiii își vor exprima ideile și opiniile cu privire la opărțile lor preferate din sărbătorile de iarnă.

Pot fi despre zăpadă, schi, sau îm podobirea casei și a bradului, colindele și tradițiile locale.

Voi reaminti copiilor despre unde trăiește Moș Crăciun și periplul său din noaptea de Ajun

 

 

Povestirea

Conversația

Dirijată

 

 

Analiza produselor

5.Desfășurarea activității

Vom realiza rutinele dimineții: prezența, salutul și completarea Calendarului Naturii după care, la noutatea zilei, voi introduce mascota elfului, trimis de Moș Crăciun.

 

 

Le voi citi copiilor povestea nașteriilui Iisus Hristos. Le voi cere să redea conținutul poveștii prin recitirea imaginilor.

 

 

 

 

 

Vom stabili ce ne place cel mai mult la sărbătorile de iarnă și vom și cânta câteva colinde de Crăciun.

 

 

Copiilor le se va prezenta întregul scenariu al zilei, conceput în jurul prezenței elfului lui Moș crăciun trimis să ne fie mascotă a zilei, chiar a săptămânii.

 

 

Ei vor afla ce vor face, cum se vor juca și că în final realizând podoabe de Crăciun pot fi ei înșiși asemenea elfilor Moșului, care în Atelierul de la Polul Nord confecționează jucării.

 

 

Convorbirea

 

 

 

 

Lectura după imagini

 

 

 

Povestirea

 

 

 

 

 

 

 

Convorbirea dirijată

 

 

Ascultarea receptivă

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Observarea directă   

a  copiilor

 

Analiza răspunsurilor copiilor

 

 

 

 

 

6.Obținerea performanței

          Copiii vor spune cu propriile cuvinte poveste Mântuitorului, urmând imaginile din carte.

Ei vor fi rugați să c

Nte colindul ce spune povestea Stelei de Crăciun.

 

 

 

Conversația

Redarea unui colind prin cânt

 

 

 

 

 

Observarea copiilor

7.Asigurarea retenției și a transferului

Voi realiza feedbackul cerând copiilor să șoptescă elfului ce le-a plăcut mai mult din activitatea dimineții,

 

Aplicarea feedbackului

Evaluarea și asigurarea retenției

8.Încheierea activității

      Aprecierile generale și individuale se vor realiza prin intermediul spiridușului. Voiaprecia verbal și încuraja toți copiii să urmeze exemplul pozitiv al celor ce au fost cuminți, activi, atenți și implicați în activitate.

Conversația

 

 

Observarea

 

Aprecieri verbale

 

 

 

 

 

 

 

Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ALA)

 

Etapele activității

                Conținutul activității

Strategii didactice

    Evaluare

 

 

 

1.Moment organizatoric

        Se creează condiții obtime pentru desfășurarea activităților:

-aerisirea sălii de grupă

-aranjarea mobilierului

-aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui

-organizarea colectivului de copii pentru Întâlnirea de dimineață

 

 

 

2.Captarea atenției

      Se realizează prin intermediul unei tranziții prin care fiecare copil trage dintr-o căciuliță de Moș Crăciun un glob o săniuță, un brăduț sau un elf. Astfel încât ei să se așeze la centrul corespunzător simbolului ales.

Tragerea la sorți

 

Alergerea centrului de joc

 

 

 

 

3.Anunțarea temei

     Le voi prezenta copiilor fiecare centru de la ALA, spunându-le ce au de făcut și cum se pot juca și petrece timp de calitate cu bucurie în aceste centre.

 

Conversația

 

 

Explicația

 Observarea               directă  a

copiilor

 

4.Reactualizarea cunoștințelor

Pentru a lucra pe cele 4 centre deschise,  celor mici lise va reaminti tehnica de lucru pentru a modela braduți, cum trebuie să coloreze un brăcuț și cum pot construi căsuță șui Moș Crăciun colaborând unii cu ceilalți.

 Penrru cei de la centru Știință jocul va fi dedescoperire a tărilor de pe Glob și a diferitelor informații din Enciclopedia despre Pământ iar la Bibliotecă se vor reactualiza cunostințele despre pozițiala scris, cum ținem creionul în mână, cum se trasează linii și semene grafice.

 

 

Explicația

Conversația

Demonstrația

  

 

 

 

Observarea copiilor

5.Desfășurarea activității

Aflați pe cele 4 centre copii vor lucra

Pe rând din sarcinile acestora, schimbând centru după 10 minute petrecute la fiecare dintre acestea.

Mă voi asigura că dîfeicare copil a trecut prin activitățile centrelor deschise, a realizat smene grafice a modelat sau colorat, a construit și a reactualizat cunoștințe despre tările de pe glob, fiecare copil va fi ajutat, susținut și încurajat să fie activ, creativ și implicat în activitățile Liber Alese și îi voi aprecia fiecăruiaprogresele și îi voi ajuta pe cei ce nu reușesc să realizeze activitățile.

 

 

 

Explicația

 

Conversația

Dirijată

 

 

 

Exemplu pozitiv

 

Cirtire de imagini

 

Observarea directă   

a  copiilor

 

Analiza răspunsurilor

 

 

Autoevaluarea

 

 

6. Obținerea performanței

          Pentru a mă asigura de obținerea a maximului din actuvitățile pe centre voi cere copiilor să povestească pe scurt fiecare dintre sarcinile centrelor și vom analiza căteva din produsele activității noastre.

 

 

Conversația dirijată

 

 

 

Analiza produselor

7.Asigurarea retenției și a transferului

Elful va realiza un mic feedback al activității șoptindu-mi ce să-i întreb pe copii, el va întreba despre activitatea favorită, despre copiii cei mai activi și îi va invita pe copii spre partea de activități experențiale, unde vor descoperi tradiții de Crăciun din lumea întreagă.

 

Conversația

Aprecierea verbală

 

Motivarea prin exemplu pozitiv

 

8.Încheierea activității

      Aprecierile generale și individuale se vor realiza cu obiectivtate.

Conversația

 

 

 

Desfășurarea activității (SCRENARIU DIDACTIC ADE)

 

Etapele activității

                Conținutul activității

Strategii didactice

    Evaluare

 

 

 

1.Moment organizatoric

        Se creează condiții obtime pentru desfășurarea activităților:

-aerisirea sălii de grupă

-aranjarea mobilierului

-aranjarea materialului didactic în ordinea folosirii lui

-organizarea colectivului de copii pentru Întâlnirea de dimineață

 

 

 

2.Captarea atenției

      Se realizează prin intermediul Elfului care va povesti copiilor că el vine tocmai din Laponia și apoi va numi câteva țări traversate pentru a ajunge în România.

 

Expunerea

 

 

 

 

3.Anunțarea temei și a obiectivelor

     Se discută despre apropierea sărbătorii Crăciunului și semnificația acesteia.

     Se anunță tema activșăților experențiale și se enumerează obiectivele operaționale. Copiii vor realiza cu ajutorul lecturii educatoarei o călătorie prin lumea tradițiilor de Crăciun din alte culturi și țări. Pentru cea de-a doua parte a activtății, vor realiza podoabe pentru bradul din clasa lor, brad adus de Elful Moșului.

 

Conversația

 

 

Explicația

 Observarea               directă  a

copiilor

 

 

4.Reactualizarea cunoștințelor

    Copiii vor relua cunoștințele despre Crăciun, vor reda din memorie fapte și credințe despre aceastp sărbătoare. Vor vorbi despre Fecioara Maria, Iosif, Bethleem, Magii și Steaua de la Răsărit.

Vor identifica și numi materialele de la DOS și vor intui ce vor relaiza cu acestea.

 

 

Explicația

Conversația

Demonstrația

 

 

Analiza produselor

5.Desfășurarea activității

Voi realiza a DLC lectura educatoarei condusă de mine și de Elf despre obiceiuri de Crăciun de peste tot din lume. Copiilor li se va deschide o lume nouă, nemaipomenit de bogată și extraordinar de atractivă ărin coloratura sa diversă și multiculturală, voi pune accentul pe dezvotarea valorii alese pentru modulul al II lea, respectul pentru alții și diversitate, și voi încerca să-i conduc pe cei mici printr-o călătorie ce îi va îmbogăți spiritual și le va deschide orizonturile spre lumea din jur, de aproape spre cea mai îndepărtată.

 

Copiii vor asculta, urmări și chiar vor răspunde la întrebări despre cele lecturate, pentru a se asigura conștientizarea și implicarea lor activă pe tot parcursul activtății.

 

Elful îî va invita la măsuțe, prin tranziția: Pomul nostru de Crăciun , este supărat acum, la măsută v-așezați, podoabe confecționați! Să-l ornăm

și-mpodobim fericiți cu toți să fim!

Copiii se vor așeza din semicer la măsuțe. Vor numi materialele vor intui conform poeziei elfului ce vor face cu acestea. Vor întreba și cere sprijin sau indicații și vor realiza podoabe de Crăciun prin lipirea pe șabloane a bucăților rupte și mototolite de hârtie creponată.

 Lectura educatoarei

 

 

Citirea de imagini

Convorbirea dirijată

 

Instructajul

 

 

Descoperirea prin întrebare și răspuns

 

 

Instructajul

 

 

 

Explicația

 

 

Exemplul

 

 

Conversația

 

Observarea directă   

a  copiilor

 

Analiza răspunsurilor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autoevaluarea

 

 

 

 

 

6.Obținerea performanței

Se va realiza prin intervenția Elfului care va relua secvențele importante ale activtății și feeedbackul pentru ca cei mici să redea ce le-a plăcut și ce le-ar plăcea să mai învețe și ce au reținut.

Vom analiza lucrările copiilor și vom realiza împodobirea bradului din grupa noastră.

 

 

Convorbirea

 

Feedbackul

 

Observarea comportamentelor copiilor

 

 

 

 

 

Analiza produselor

7.Asigurarea retenției și a transferului

ALA2: Hora Brădulețului.

 

Cântăm colinde-joc și cânt

 

 

 

8.Încheierea activității

      Aprecierile generale și individuale se vor realiza prin intermediul spiridușului care apreciază întreaga lor activitate și le oferă stimulente (ecusoane cu brăduți)

La final copiii părăsesc sala de grupă și se pregătesc pentru masa de prânz.

Conversația