Proiect de activitate integrată

                                Prietenele noastre culorile

                                                           

Data: 09.04.2024

Unitatea de învățământ: Grădinița cu Program Normal Valea lui Stan, Liceul ,,Gh. Surdu,, Brezoi

Profesor în învățămânmtul preșcolar: Băra Florentina Diana

Grupa: Grupa mică

Modulul: IV

Valoarea selectată: ,,Iubim diversitatea,,

Tema anuală de studiu: „Cum exprimăm ceea ce simțim ?”

Tema proiectului:,,Temă de o zi, independentă ,,

Tema activității: „Culorile sunt prietenele noastre!”

Tipul de activitate: Consolidare de noi cunoștințe și deprinderi

Forma de realizare: Activitate integrată ADP, ALA2, ADE (DȘ Matematică+DEC, Activitate estetic-creativă Modelaj), ALA2

ELEMENTE COMPONENTE ALE ACTIVITĂŢII INTEGRATE:

ACTIVITĂȚI PENTRU  DEZVOLTARE PERSONALĂ:

Întâlnirea de dimineaţă: Salutul, prezența, calendarul naturii, noutatea zilei. Momentul poveștii: ,,Ursule brun, tu ce vezi?,,

Tranziții: : ”Să urmărim săgețile colorate!”-orientare după simbol

                   ”Bat din palme clap,clap,clap”-joc  muzical                   

Rutină:     ”Eu vorbesc frumos, respectuos și prietenos!” (deprinderea de a utiliza corect formulele de politeţe-respectul pentru ceilalți –iubim diversitatea- valoare)

JOCURI  ŞI ACTIVITĂȚI LIBER- ALESE(ALA1):

  • Stiință: „Curcubeul”-experiment cu bomboane.
  • Construcții: Palatul culorilor!                                                                         
  • Joc de rol: ,,Gospodinele pregătesc farfurii colorate!,,                           

ACTIVITĂȚI PE  DOMENII EXPERIENȚIALE:

        Domeniul Știință: Matematică

Joc didactic: ,,Potrivește, culorile!,,

        Domeniul Estetic și Creativ- Modelaj ,,Curcubeul,,

Scopul activității: Aprofundarea și consolidarea conceptelor precum discriminarea culorilor prin asocierea acestora cu numele, utilizându-le în diferietele contexte de învățare ale proiectului de o zi, ,,Prietenele noastre culorile,,.

Domenii de dezvoltare: Capacități și atitudini de învățare.

Dimensiuni ale dezvoltării: Curiozitate, interes și inițiativă în învățare.

Competențe specifice:1.Manifestă curiozitate pentru experimentarea și învățarea în situații noi;                            

  1. Inițiază activitățide învățare și inyteracțiuni cu copiii sau adulți din mediul apropiat.

Obiective operaționale: O1: Să participe cu interes și adeziune la jocuri și activități.

                                         O2: Să numească fiecare culoare .

                                         O3: Să lucreze îngrijit la activtatea de modelaj pentru a realiza curcubeul.

Strategii:  Inductiv- deductive.

Metode și procedee: Instructajul, explicația, demonstrația, jocul didactic, exemplul, povestirea.

Resurse: Materiale (hârtie colorată, planșete, plastilină, bile colorate, pahare de unică folosință, cercuri de plastic, jetoane, cuburi colorate, bombonele Skittles, farfurii de unică folosință, legume și fructe colorate, cuțitașe de unică folosință,); Umane: Copiii și educatoarea

Formă de organizare: Frontală și individuală.

Bibliografie: Curriculum pentru învășământul preșcolar.

                       Resurse de pe Google: Webografie: Pinterest.

 

 

                                                           Scenariul zilei

Ziua va debuta cu rutinele întâmpinării copiilor, jocul liber ales, apoi, prin tranziție, vom realiza activitatea de ADP: Întîâlnirea de dimineață, activitatea având etapele clasice: salut, prezență, calendarul naturii, dar la Noutatea Zilei, vom deschide o scrisoare, multicoloră de la Domnul Soare, scrisoarea va avea litere multicolore și va avea următorul conținut:

,, Dragii mei,

Eu sunt Domnul Soare Răsare! Vă trimit această scrisoare pentru că eu sper să puteți fi azi cât mai activi și fericiți jucîndu-vă cu prietenele voatre culorile. Vedeți voi, fără lumina mea ele nu ar exista, fără ochișorii voștri ele nu ar putea fi văzute, așadar, culorile au nevoie de lumină să fie văzute, pentru a demonstra acest lucru eu prin doamna voastră educatoare vă invit să testați acestea de mai sus: trageți o pătură peste capetele voastre si măsușa pe care sunt jucariile colorate, ia vedeți pe întuneric ce culoare au ele, se schimbă acestea? Vă veți juca mult azi cu ele, prietenele voastre, așadar succes!,,

După acest moment, prin tranziția: ,,Urmează, săgețile colorate!,, conform culorii pe care ai

tras-o la sorți, mergem să lucrăm pe grupuri pe centrele pregătite, dar lucrul pe Centre se va face, după intuirea meaterialelor, a tehnicilor de lucru și a ceea  ace vrem să obținem. Centrele deschise sunt Știință-experiment, Curcubeul din Skittles, Construcții- Castelul culorilor și Joc de rol: Gospodina pregătește o gustare colorată din fructe și legume!

Apoi, când rotația centrelor s-a realizat, vom face tranziția către jocul de matematică discriminare culori și asociere, joc în care vom potrivi pe pahare de unică, contratimp, bilele colorate conform, cu un tipar de pe fișele  de joc. Timpul va fi cronometrat prin numărare până la 10, și reluarea acestei numărări de câte ori e nevoie, bineînțeles nu există învinși, doar câștigători. Pentru activitatea de Modelaj vom face tranziția ,,Strânge jucăriile!,, (vom aduna bilele, paharele și cercurile, jetoanele cu tiparul de culori). După această tranziție, voi prezenta copiilor pe mijlocul mesei, curcubeul de lemn, machete, pe care îl vom folosi, ei denumesc culorile și ascultă informațiile succinte despre formarea unui curcubeu. Apoi, modelează din plastilină colorată propriul curcubeu, nu înainte de încălzirea mânuțelor prin cântecul:,, Ploaia plouă pic, pic, pic!,,

Activitățile zilei se încheie cu un joc distractive la ALA2: ,,Vine trenul colorat!,,-joc recapitulativ.

La final,fiecare copil primește drept recompensă o bulină cu o față veselă iar apoi copiii vor pleca acasă, dar înainte să fie duși acasă de părinți, la preluarea lor, se va face schimbul de conținut cu privire la ziua  aceasta în care preșcolarii și-au lărgit orizontul cognitiv, cu privire la culorile lumii.

 

Etapele desfășurării DȘ- Joc didactic ,,Potrivește culorile!,,

Nr. Crt.

Etapele activității

           Conținutul

activității pe momentul vizat

Răspunsul copiilor

Evaluare și feedback

1.

Moment organizatoric

Se va pregăti sala de grupă cu aerisirea ei și pregătirea materialelor necesare jocului, însă într-o parte, urmând să fie puse de copii pentru a le folosi.

Vor realiza o tranziție așteptând liniștiți pregătirea sălii de grupă.

 

2.

Reactualizarea cunoștințelor

Voi cere copiilor să aleagă din bilele colorate avute la îndemână și să le numească, ce culoare sunt.

Vor identifica culorile bilelor.

Evaluare orală

3.

Captarea atenției

Pentru captarea atenției voi reveni la Scrisoarea Domnului Soare, spunându-le că tot datorită lui azi vom juca un joc despre culori și îndemânare.

Vor asculta și vor primi informațiile cu interes.

Observare

Evaluare orală

4.

Anunțarea temei noi

Jocul se numește: Potrivește culorile!

Ascultă și chiar repetă denumirea jocului.

Observarea

5.

Desfășurarea activității- jocului didactic

Voi realiza pentru început intuirea tuturor materialelor din joc, voi da indicațiile necesare, cu privire la regulile jocului, vom desfășura jocul de probă pentru a mă asigura că cei mici au înțeles care sunt regulile și ce trebuie să facă, apoi, vom desfășura jocul individual. Jocul didactic potrivește culorile este gândit ca o activitate ludică, ce presupune îndemânare, rapiditate și prezență de spirit. Într-un cerc copiii au 3-4 bile colorate, lângă cerc au un carto naș cu câte 3-4 cerculețe de culori identice cu bilelele din cerc, dispuse pe cartonaș orizontal într-o ordine, sarcina de joc, este ca cei mici să așeze pe paharele de unică folosință din cerc, mingile colorate, în ordinea de pe cartonaș, să sară peste paharele cu bile la următorul cerc, și după ce au finalizat cele 3-4 cercuri, fiind cronometrați și încurajați de copiii care stau jos, să se așeze la loc.    Jocul se desfășoară până ce toți copiii au participat.

Copiii participă activ la joc, respectând regulile, atât ale jocului, cât și pe cele generale, nu înainte de a intui materialele din fața lor și ce am putea face cu ele, exprimându-se oral sau chiar prin câteva exemple concrete de joc.

Ei vor participa activ și cu interes vor fi pe tot parcursul activtății capabili să se comporte optim și șă fie susținătorii colegilor de grupă.

Eavluare orală. Observarea

6.

Complicarea jocului

Pentru complicare jocului, voi cere copiilor să pună unii bilele în pahare, alții cartonașele lângă, coform cu ce au pus colegii lor, de asemenea, voi da copiilor un cerc colorat, iar ei vor merge la cutia cu jucării și vor găsi o jucărie cu aceeași culoare ca cercul primit.

Copiii realizează sarcinile noi de joc, cooperează se ajută.

Observarea

Evaluarea orală

8.

Asigurarea retenției și a progresului

Pentru asigurarea retenției și a progresului, vom cânta culorile Curcubeului, așa cum noi știm să le cântăm și vom face jocul ,,Culori peste tot!,,

Copiii se organizează și realizează jocul ,,Culori peste tot!,,

Joc muzical

9.

Feedbakul

Copiii vor fi întrebați ce anume le-a plăcut mai mult din activitate, dacă ar repeta jocul.

Copiii răspund ce le-a plăcut, ce vor să mai afle, joace, în viitorul apropiat.

Evaluare orală

Observarea

10.

Evaluarea și recompensa

La evaluare voi realiza aprecieri verbale, vom bate palma cu toții iar ca recompense copiii primesc fețe zâmbitoare.

Fiecarui copil i se va dărui o față zâmbitoare. Ei vor primi aprecieri obiective și încurajări.

Evaluare orală

Recompense

 

 

 

 

Etapele desfășurării activității de modelaj la DEC  ,,Curcubeul,,

Nr. Crt.

Etapele activității

Conținutul activității pe momentul vizat

Răspunsul copiilor

Evaluare și feedback

1.

Moment organizatoric

Printr-o tranziție mergem spre măsuțe, unde eu și cei mici vom pregăti planșete, plastilină.

Mă vor ajuta, fiind astfel copii resursă.

  

 

Evaluare orală

Feedback pozitiv

2.

Reactualizarea cunoștințelor

Voi cere copiilor să intuiască materialele de pe masă, să denumească ce culoare are plastilina folosită.

Copiii intuiesc materialele denumesc din nou culorile.

 

 

Evaluare orală

Feedback pozitiv

3.

Captarea atenției

Pentru captarea atenției, am să aduc în fața copiilor, macheta unui Curcubeu. Ei vor asculta povestea succintă a curcubeului.

 

Copiii denumesc curcubeul, culorile lui și ascultă povestea acestuia.

 

 

 

Evaluare orală

Feedback pozitiv

Observarea

4.

Anunțarea temei noi

Anunț faptul că astăzi din plastilina colorată avută în fața lor copiii vor realiza: Îi voi întreba pe ei ce vor realiza, pentru a le activa din nou intuiția.

Realizăm cântece de încălzire a mușchilor mâinii: ,,Ploaia plouă pic, pic, pic!,,

Copiii ascultă .

Copiii intuiesc tema activității.

Copiii își încălzesc mușchii mâinii cu mișcările cântecului, având astf el motricitatea fină activată și pregătită pentru mișcările de la Modelaj.

Evaluare

Feedback

Observare

5.

Desfășurarea activității de modelaj

Fiecare copil realizează conform instrucțiunilor mele fâșii de plastilină colorată pe care le așează unele lângă altele în curcubeu, fiecare copil este încurajat să vorbească depsre cum lucrează dar pe rând, nu unii peste alții, toți suntem întrebați unii de ceilalți ce culoare avem în mână la un moment dat.

Fiecare copil realizează propria lucrare respectând regulile de lucru și munca colegilor. Se ajută se încurajează, verbalizează acțiunile și la final compară ce au realizat cu machete prezentată.

 

 

 

 

 

 

Evaluare orală

Observare

feedback

6.

Complicarea sarcinilor activității

Pentru o complicare a activității voi cere copiilor să analizeze propriile rezultate obținute, descriind culorile și procedeul de lucru.

Copiii răspund noilor cerințe, analizează creațiile proprii și pe ale colegilor.

 

 

Observare

 

Evaluare orală

Feedback

8.

Asigurarea retenției și a progresului

Vom cânta despre Curcubeu, vom stabili încă o data culorile sale ROGVAIV.

Copiii vor asculta și repeta culorile în secvența ROGVAIV

Observarea

Evaluarea

orală

feedbackul

 

9.

Feedbackul

Se va realiza oral, fiecare lucrare de modelaj va avea un bilețel cu numele copilului lângă ea, copiii fiind rugați să spună dacă le-a plăcut activitatea de modelaj, ce le-a plăcu și ce ar mai repeta din etapele ei.

Copiii răspund întrebărilor primite, apreciază oral activitatea.

Aprecieri orale.

Evaluare orală

Feedback

Observare

10.

Evaluarea și recompensa

Toți copiii sunt evaluați oral și primesc recompense o față veselă.

Fiecare copil mulțumește pentru recompense și activități.

Evaluare orală

Feedback

Recompense și aprecieri orale

 

 

Ziua se va încheia prin jocul recapitulațiv ,,Vine trenul colorat, cu copii cuminți încărcat!,,-joc cu sarcini pentru copii.

La finalul zilei se realizează plecarea acasă, schimbul și transferal informational cu părinții despre copiii lor și activitățile de peste zi.

                      

                                                

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         SCRISOARE DE LA DOMNUL SOARE

 

 

                                                   Dragii mei,

 

Eu sunt Domnul Soare Răsare! Vă trimit această scrisoare pentru că eu sper să puteți fi azi cât mai activi și fericiți jucîndu-vă cu prietenele voatre culorile. Vedeți voi, fără lumina mea ele nu ar exista, fără ochișorii voștri ele nu ar putea fi văzute, așadar, culorile au nevoie de lumină să fie văzute, pentru a demonstra acest lucru eu prin doamna voastră educatoare vă invit să testați acestea de mai sus: trageți o pătură peste capetele voastre si măsușa pe care sunt jucariile colorate, ia vedeți pe întuneric ce culoare au ele, se schimbă acestea? Vă veți juca mult azi cu ele, prietenele voastre, așadar succes!,,